کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

فراخوان پنجمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب

[ دو شنبه 9 مهر 1397برچسب:فراخوان روستای دوستار کتاب, 1397,

] [ 15:57 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

فراخوان پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران

[ دو شنبه 9 مهر 1397برچسب:فراخوان پایتخت کتاب, 1397,

] [ 15:46 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

اطلاعیه بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب ها

Image result for ‫بخشودگی جرایم کتاب در ماه رمضان‬‎

احتراما، به اطلاع مي‌رساند در نظر است به مناسبت ايام ماه مبارك رمضان، جرايم ديركردي اعضاء كتابخانه‌هاي عمومي را كه نسبت به بازگرداندن منابع در دست امانت خود به كتابخانه‌ها اقدام نكرده‌اند از روز پنجشنبه27 ارديبشهت لغايت پنجشنبه 24 خرداد، به مدت يكماه، مورد بخشودگي كامل قرار دهد. شرط لازم براي اين بخشودگي، بازگرداندن كليه منابع در دست امانت عضو است. 

[ چهار شنبه 26 ارديبهشت 1397برچسب:بخشودگی جرایم, دیرکرد کتاب ها , ماه رمضان,

] [ 10:20 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

عضویت در کتابخانه های عمومی استان رایگان اعلام شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، همزمان با دهه کرامت و روز یازدهم مرداد ماه روز مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام عضویت در کتابخانه های عمومی خراسان رضوی رایگان اعلام شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با تبریک ایام دهه کرامت و خجسته میلاد باسعادت امام رضا(ع) گفت: هر روز از ایام دهه کرامت با نام خاصی مزین شده است و با توجه به نامگذاری روز نهم ذی القعده مصادف با یازدهم مردادماه با عنوان مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام عضویت در کتابخانه های عمومی سراسر استان برای علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی رایگان انجام خواهد شد.

حسین اکبری ادامه داد: ترویج فرهنگ رضوی از مسیر کتاب و کتابخوانی از مهمترین اهداف فعالیتهای کتابخانه های عمومی است که به همین منظور در این دهه برنامه های مختلفی در کتابخانه های عمومی اعم از معرفی کتاب، جلسه نقد وبررسی و نمایشگاه کتاب برگزار می شود.

[ دو شنبه 9 مرداد 1396برچسب:دهه کرامت، عضویت رایگان، 11 مرداد، کتابخانه عطاملک جوینی نقاب,

] [ 14:42 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بخشودگی جرائم دیرکردی در ماه مبارک رمضان

اطلاعیه مهم: ضمن تبريك حلول ماه مبارك رمضان و آرزوي قبولي طاعات و عبادات، به اطلاع مي‌رساند برابر موافقت به عمل آمده، جرايم ديركرد كليه اعضاء كتابخانه‌هاي عمومي كه نسبت به بازگرداندن منابع كتابخانه تا پايان ماه مبارك رمضان اقدام نمايند، مورد بخشودگي قرار ‌مي‌گيرد.

[ چهار شنبه 19 خرداد 1395برچسب:بخشودگی جرایم؛ رمضان، کتابخانه عطاملک جوینی,

] [ 9:5 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی

 

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب مجموعه برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی را در دهه کرامت برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی (از سری برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)) به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه‌(ع) و همزمان با دهه کرامت با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با حضرت امام رضا(ع) و شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی مرتبط با فرهنگ رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

کتاب‌های «دوست مهربان کبوترها» نوشته مجید محمدی از انتشارات بوستان کتاب (ویژه کودکان 11 سال)، «اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (ویژه نوجوانان تا 17سال) و «امام علی بن موسی‌الرضا(ع)» نوشته بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس‌ رضوی از انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی (جوانان و بزرگسالان) عناوین کتاب‌های ارائه شده برای شرکت در این جشنواره است. برگزاری مسابقه کتابخوانی ویژه اعضای خانواده با موضوع «ترویج سبک زندگی رضوی» نیز یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره می‌باشد.

دبیرخانه ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به شرایط و مقررات شرکت در این جشنواره خاطرنشان کرده است: «شرکت برای عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی امکان‌پذیر است؛ پاسخنامه ارسالی باید در یکی از قالب‌های انفرادی یا خانوادگی تکمیل و ارسال شود؛ تکمیل مشخصات فردی اعضای خانواده در پاسخنامه الزامی است؛ برای شرکت در قالب خانوادگی مسابقه، ضروریست دفترچه پاسخنامه تکمیل و ارسال شود؛ برای شرکت در بخش کودک، کودکان باید جذاب‌ترین بخش کتاب از نظر خودشان را تصویرسازی کنند و پاسخنامه‌ها و آثار را به کتابخانه‌های عمومی یا از طریق پست به نشانی دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.»

همچنین طبق اعلام دبیرخانه این جشنواره، به برگزیدگان علاوه بر لوح‌سپاس و تندیس جشنواره، هدایایی نیز به این شرح اهداء می‌شود: «313 جایزه یک میلیون ریالی برای 313 نفر از برگزیدگان بخش انفرادی جشنواره؛ 8 جایزه ویژه برای 8 خانواده شامل: مبلغ 5 میلیون ریال برای خانواده اول و دوم دونفره، 7 میلیون و پانصد هزار ریال برای خانواده اول سه نفره، 10 میلیون ریال برای خانواده اول چهارنفره، 15 میلیون ریال برای خانواده اول پنج نفره و همچنین 5 میلیون ریال برای خانواده دوم سه نفره، 7 میلیون و پانصد هزار ریال برای خانواده دوم چهار نفره و 10 میلیون ریال برای خانواده دوم پنج نفره»

مهلت ارسال آثار به ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی بیستم تیرماه 1395 خواهد بود و داوری آثار رسیده به این جشنواره نیز روز دهم مرداد سال 95 برگزار می‌شود. همچنین علاقه‌مندان برای تهیه کتاب‌‎های مسابقه می‌توانند از تاریخ 17/12/94 به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.

علاقه‌مندان به ثبت‌نام و شرکت در ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به دبیرخانه این جشنواره به نشانی: تهران، خیابان فلسطین‌شمالی، خیابان کبکانیان، خیابان طباطبایی‌رفیعی، پلاک 18، اداره‌کل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مراجعه و یا با شماره تلفن 88950935 تماس گرفته و یا از طریق نشانی الکترونیکی: farhangi@iranpl.ir با دبیرخانه این جشنواره ارتباط برقرار کنند. 

فراخوان ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی را اینجا ببینید.

[ پنج شنبه 29 بهمن 1394برچسب:فراخوان، چهاردهمین، جشنواره، امام رضا(ع),

] [ 7:43 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

بخشودگی جرایم در هفته وحدت

قابل توجه اعضای محترم کتابخانه عمومی عطاملک جوینی نقاب

 

ضمن تبریک ایام هفته وحدت و میلاد باسعادت پیامبر اعظم(ص)، به اطلاع مي‌رساند برابر موافقت دبير كل محترم و معزز نهاد،جرايم ديركرد كليه اعضاء كتابخانه‌هاي عمومي كه نسبت به بازگرداندن منابع كتابخانه تا پايان هفته وحدت (5 الي 10 دي ماه) اقدام نمايند، مورد بخشودگي قرار ‌مي‌گيرد. 

[ یک شنبه 6 دی 1394برچسب:بخشودگی جرایم, هفته وحدت, کتابخانه های عمومی,

] [ 8:19 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نخستین نشست کتاب‌خوان برگزار می شود.

 

سلسله نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده، با عنوان کتاب‌خوان با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالین حوزه کتاب برگزار خواهد شد.

در راستای مطالبه دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مبنی بر لزوم مطالعه برای کتابداران و ترویج کتابخوانی، اداره کل روابط عمومی نهاد با همکاری اداره کل فرهنگی، سلسله نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده را، با عنوان "کتاب‌خوان" برگزار می‌کند.

"کتاب‌خوان" نشستی صمیمانه با هدف معرفی کتاب‌های مفید و ترویج کتابخوانی است، که با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالین حوزه کتاب بصورت ادواری برگزار خواهد شد.

در هر نوبت از نشست‌های کتاب‌خوان، هشت نفر، هر کدام به میزان 10 الی 15 دقیقه، به ارائه گزارشی از کتابی که مطالعه کرده‌اند، می‌پردازند. شکل ارائه و معرفی کتاب‌ها، متفاوت‌تر از قالب‌های مرسوم خواهد بود.

همچنین در متن فراخوان این نشست، معیارهایی که باید در معرفی کتاب لحاظ شود، آمده است. این معیارها عبارت است از:
« - حق مطلب ادا شود. یعنی اگر نویسنده کتاب، معرفی کتابش را از زبان شما شنید، راضی باشد. 
- مخاطب شما قانع شود که لازم است این کتاب را مطالعه کند و مطالعه این کتاب، مطالعه‌ای مفید است. 
- کتابی که معرفی می‌شود، ذائقۀ گسترده‌تری از مخاطبان را دربربگیرد.»

گفتنی است، نخستین نشست "کتاب‌خوان" روز سه شنبه 26 خرداد ماه ساعت 16 الی 18 در سالن اجتماعات کتابخانه پارک شهر تهران برگزار خواهد شد. در این راستا علاقمندان به ارائه بحث در این نشست می‌توانند، تا پایان وقت اداری روز شنبه 23 خرداد ماه، به ارسال مشخصات خود و کتاب مورد نظر، به نشانی پست الکترونیکی ketabkhan@iranpl.ir اقدام کنند. پس از اتمام مهلت ثبت نام هر دوره، اسامی افراد اعلام خواهد شد. 

شرکت برای عموم علاقمندان آزاد است.

متن کامل فراخوان این نشست را از اینجا دریافت کنید.
 

[ سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:نشست، کتابخوان، نخستین,

] [ 17:39 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

خرید کتاب بیشتر یا غرفه بزرگ نمایشگاهی


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به صرفه جویی ۵۰۰ میلیون تومانی این نهاد از محل شرکت نداشتن در نمایشگاه کتاب تهران، از هزینه کرد این بودجه برای خرید کتاب به انتخاب کتابداران سراسر کشور خبر داد.


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به تصمیم نهاد کتابخانه‌ها برای شرکت نکردن در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید از این تصمیم با عناوینی چون قهر کردن و یا موضوعاتی از این دست سوء برداشت شود، اظهار داشت: نهاد به عنوان یک سازمان فرهنگی، اساسا محصولی ندارد که بخواهد آن را در قالب غرفه‌ای در نمایشگاه بین المللی کتاب عرضه کند و در فضای کم موجود در نمایشگاه، برای خود جایی را در نظر بگیرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر در سال‌های قبل و بر اساس استنادات موجود صدها میلیون تومان خرج حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب می‌شده است. این رقم به طور معمول از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا بوده و حتی در سال هایی چند برابر این کف رقم خرج می‌شده است.
 
واقعاً ترجیح مردم چیست؟
وی افزود: آیا ترجیح مردم این است که کتاب بیشتری در کتابخانه‌های عمومی برای خواندن داشته باشند یا اینکه نهاد به عنوان متولی کتابخانه‌های عمومی کشور بودجه اش را صرف حضور در نمایشگاه کند؟
مختارپور افزود: شاید گفته شود هدف از حضور نهاد در نمایشگاه اطلاع رسانی در مورد کتابخانه‌ها و فعالیت‌های خودش است. این مساله درست است اما این کار را می‌شود با انتشار بروشور و اطلاعیه و حتی از طریق پایگاه اینترنتی نیز انجام داد و یا از طریق مجلات و رسانه‌ها اما به طور مسلم الزامی برای ایجاد غرفه‌ای بزرگ در این زمینه و خرج‌های آنچنانی در آن طی نمایشگاه نیست.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: متاسفانه امسال تاکنون تنها نهاد به این موضوع پرداخته است و سایر دستگاه‌های دولتی مشابه قصد دارند که در نمایشگاه حضور داشته باشند و غرفه‌های بزرگ توام با پرسنل بزرگ و هزینه‌های زیاد بر خود تحمیل کنند بی آنکه حتی محصولی داشته باشند. به باور من هر کدام از این نهادها به جای چنین اقداماتی می‌توانند در ترویج اهداف نمایشگاه کتاب نقشی موثر بر عهده بگیرند.
متاسفم که دستگاه‌ها به جای ترویج کتابخوانی غرفه‌داری می کنند

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال های متعدد به موضوع ترویج کتابخوانی و تعریف سیر مطالعاتی و معرفی کتاب خود توصیه‌های مکرری داشته‌اند. متاسفم که شاهدیم دستگاه‌های دولتی حاضر در نمایشگاه به جای غرفه‌داری به این مساله اهتمام ندارند. ما در کشورمان کتاب های خوبی را داریم که اگر مردم از انتشارشان مطلع باشند بدون شک آن را میخرند اما متاسفانه اطلاع رسانی خوبی درباره آنها نداریم این کار وظیفه چنین دستگاه هایی است.
مختارپور در مورد چگونگی هزینه کرد این بودجه برای خرید کتاب نیز گفت: پیش بینی ما بر اساس برآورد همکارانمان این است که حداقل صرفه جویی صورت گرفته در این زمینه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است که همین بودجه را از همین نمایشگاه کتاب ما به خرید کتاب اختصاص میدهیم.
وی تصریح کرد: به کارشناسانمان اعلام کرده‌ایم که در نمایشگاه، کتاب های جدید را شناسایی کنند و در پرتال نهاد قرار دهند. کتابداران ما از روی این فهرست اعلام کنند که چه کتابی را می خواهند تا ما نسبت به خرید و ارسال آن اقدام کنیم. این فهرست الزاما از آثار تازه ای خواهد بود که منتشر شده و در نمایشگاه عرضه می شود و شامل کتاب های قدیمی نخواهد بود.

[ چهار شنبه 26 فروردين 1394برچسب:خرید کتاب، نمایشگاه کتاب ، مختارپور,

] [ 16:26 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

نتایج نهایی بررسی آزمون ۹۱ نهاد اعلام شد .

اسامی کسانی که شکایتشان نسبت به آزمون سال 91 نهاد در استان خراسان رضوی وارد دانسته شده است. به شرح ذیل می باشد.

 

استان خراسان رضوی

ردیف

نام

نام خانوادگی

نام پدر

شماره شناسنامه

شهرستان

۱

ایوب

سعیدی رباط

کریم

۱۰۸

باخزر

۲

فرزانه

عباسی

احمد

۱۸۱

باخزر

۳

حسن

شریفی

محمد

۵

تخته جلگه

۴

تکتم

مهدوی نسب

محمدعلی

۱۸۸

چناران

۵

فاطمه

حسن آبادی

علی اصغر

۳۲

خوشاب

۶

سعیده

روحمند

حسین

۹۴۳

رشتخوار

۷

عزیزه

مرادی

شاه مراد

۰۶۹۰۱۶۰۱۳۵

رشتخوار

۸

نعیمه

حبیبی

محمد علی

۱۱۰۲۹

فریمان

۹

اقلیما

سعیدی رباط

کریم

۷۲۰۰۹۵۹۲۱

فریمان

۱۰

مریم

رشادتی

مراد

۴۳

گناباد

۱۱

محمد

خویی

موسی الرضا

۵۱۲۸

مشهد

۱۲

حجت

قلی زاده ساداتی

عبدالله

۵۶۹

مشهد

۱۳

اقدس

ملانوروزی

حسین

۲۶۶۶

نیشابور

 

 

 

[ چهار شنبه 13 اسفند 1393برچسب:آزمون 91,

] [ 12:51 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

تخصص کتابخانه آستان‌قدس‌ رضوی در دیجیتال‌سازی، ظرفیتی عظیم برای مراکز علمی است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی گفت: تخصص کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌ رضوی در دیجیتال‌سازی ظرفیتی عظیم و رایگان برای مراکز علمی سراسر کشور است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس،  حسین اکبری پس از حاشیه بازدید از کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی ، گفت: بسیاری از کتابخانه‌ها و مراکز علمی در سراسر کشور، از این ظرفیت عظیم آستان‌ قدس رضوی استفاده کردند و کتاب‌ها و اسناد خطی خود را برای دیجیتال‌سازی در اختیار این مرکز قرار دادند و این درحالیست که ما در کنار این مجموعه بزرگ قرار داریم و از این خدمات که به صورت رایگان ارائه می‌شود، بهره کافی را نبرده ایم.

وی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را یکی از نفایس جهان اسلام برشمرد و افزود: ما امروز شاهد یک مجموعه اطلاع‌رسانی، مطالعاتی و فرهنگی هستیم که در کشور و جهان اسلام در نوع خود بی‌نظیر است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان رضوی ضمن مقایسه این کتابخانه با سایر مراکز کتابخانه‌ای خاطرنشان کرد: این مجموعه، دارای آثار و نفایسی است که شاید در هیچ مجموعه‌ای نباشد و آن مجموعه‌ای عظیم از منابع در حوزه علوم قرآنی و اهل بیت علیهم‌السلام است.

وی گفت: مرکز مخطوطات این کتابخانه "ویژه" است و در این مرکز حدود 95هزار نسخه خطی اعم از قرآن و کتاب‌های علمی در کنار یکدیگر جمع شده‌اند که در نوع خود، قابل ملاحظه است.

اکبری، کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی را مایه مباهات دانست و تصریح کرد: به خود می‌بالم که در استان ما چنین پایگاه فرهنگی در این ابعاد گسترده وجود دارد که می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای مطالعاتی مردم را در سراسر کشور برآورده کند.

وی همچنین تالار محققان این کتابخانه را بسیار ارزشمند توصیف کرد وگفت: میزمطالعه اختصاصی، دسترسی به کتاب‌های نفیس، اینترنت، فضای آرام و هرآنچه که یک محقق نیاز دارد، در این تالار به صورت یک‌جا و رایگان در اختیار جمع گسترده‌ای از محققان قرار دارد و این قابل تحسین است.

 

  • §     فهرست‌نویسی مهمترین نقطه قوت کتابخانه آستان قدس رضوی است

 

اکبری اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که بسیار جالب و درخور توجه است، فهرست‌نویسی نرم‌افزاری کتب است که در آینده سرعت دسترسی مراجعان به این کتاب‌ها و محتوای آن‌ها را چند برابر خواهد کرد.

فهرست‌نویسی مهمترین نقطه قوت کتابخانه آستان قدس رضوی است.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه با توجه به قابلیت بالای کتابخانه مرکزی آستان‌قدس در نوع استفاده از تکنولوژی‌های روز و تخصص این مرکز در ساخت کتابخانه، ما می‌توانیم در ساخت‌ وسازهای کتابخانه‌های خود از این تجربیات استفاده کنیم خاطر نشان کرد: ارتباط دو جانبه با کتابخانه‌های آستان‌قدس رضوی در سراسر کشور امری لازم در پیشبرد ترویج کتابخوانی است.

وی ظرفیت‌های فنی آستان‌قدس‌رضوی را در شیوه‌های حفظ، نگهداری و مرمت نسخ خطی، قابل ملاحظه دانست و خاطرنشان کرد: نگهداری نسخ خطی، به ویژه اگر نسخه فاخر و منحصربه‌فردی باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به این‌که ما در مرمت نسخ خطی ضعف‌ داریم، اگر احساس کنیم نیاز به یک مرمت‌کار دائمی در کنار خود داریم، قطعاً از ظرفیت‌های متخصصان مرمت این مرکز استفاده خواهیم کرد تا جهت آموزش مرمت‌گر نسخه خطی به ما کمک کنند.

اکبری، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، ایستگاه‌های مطالعه شهری و استفاده دوجانبه از پورتال‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی را نیز از ظرفیت‌های ممکن همکاری دوجانبه میان کتابخانه های عمومی استان و کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در راستای گسترش اطلاع‌رسانی و کتاب‌خوانی در کشور ذکر کرد

 

[ یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:آستان قدس رضوی، اکبری، مدیر کل,

] [ 16:38 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

پیام تبریک دبیرکل به مناسبت 22بهمن و دعوت از کتابداران برای حضور در راهپیمایی

علیرضا مختارپور در آستانه فرا رسیدن بیست و دوم بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تبریک این روز، از کتابداران و اهالی فرهنگ برای حضور در راهپیمایی این روز بزرگ تاریخی ملت ایران دعوت به عمل آورد.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، متن پیام دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به شرح زیر است:

به نام آنکه جان را روشنی داد

کتابداران و همکاران عزیز و گرامی؛

فرا رسیدن بیست و دوّم بهمن ماه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به شما تبریک و تهنیّت می ­گویم. روز بیست و دوم بهمن برای ملّت ما و در طول تاریخ حیات این ملّت روز پایان دوران سرافکندگی و وابستگی و تحقیر و سلطة مستکبران جهانی و مستبدان داخلی و روز آغاز دوران آزادی و عزّت و سربلندی و افتخار و حرکت به سمت قلّه ‏های سعادت بود.

در آن روز تاریخی خداوند متعال نعمت خود را بر ملّت ما تمام و تکمیل کرد.

این خصوصیّات ممتاز باعث شده تا ملّت قهرمان و آزادة ایران این روز را روز خود بدانند و در طول تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی در هر شرایط سیاسی، اجتماعی و جغرافیایی بدون در نظر گرفتن شرایط دشوار جنگ تحمیلی دوران دفاع مقدّس، یا سختی ­های ناشی از تحریم­ های اقتصادی و حتّی دارویی که نشان ­دهنده ­ی عمق کینه­ ورزی مستکبران با ملّت ایران است، یا شرایط برف و باران در برخی سالها؛ یکپارچه و همدل و همزبان به خیابانها بیایند و مردمی بودن و افتخارآمیز بودن انقلاب خود و بنیانگذار عزّت آفرین آن حضرت امام خمینی (ره) و تکریم شهدای راه انقلاب و حفظ نظام جمهوری اسلامی را به تمامی جهانیان نشان دهند. به تعبیر بسیار عمیق و دقیق حضرت آیت ­الله العظمی خامنه ­ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی «راهپیمایی بیست و دوّم بهمن مظهر اقتدار ملّی است، نشان­ دهنده عزم عمومی ملّت ایران است. مظهر همان چیزی است که هر دشمنی را در هر حدّ و اندازه­ای از اقتدار نظامی و تواناییهای تبلیغاتی و سیاسی، مرعوب می ­کند.»

وعدة دیدار همة ملّت آزاده و سرافراز ایران و تمامی شما کتابداران و اهالی فرهنگ در روز بیست و دوّم بهمن در بزرگترین روز تاریخی ملّت ایران در اجتماعی به وسعت تمامی سرزمین مقدّس ایران.

                                                                                                    علیرضا مختارپور

                                                                                                       دبیرکل

[ سه شنبه 21 بهمن 1393برچسب:22 بهمن، مختارپور,

] [ 13:16 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

دعوت به شناخت، منطق، تحقیق، پرسش، کنجکاوی و حقیقت جویی بیشترین کلمات پیام رهبری است

 

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در تفسیر پیام رهبری به جوانان غربی گفت: یکی از مهمترین ویژگی های متن نامه این است که برخلاف دعوت مکاتب، فرقه ها، جریان های فکری و نحله های مذهبی تحریف شده در دنیا که افراد را به تسلیم و تبعیت کورکورانه دعوت می کنند، بیشترین کلمه هایی که در متن نامه رهبری تکرار شده، دعوت به شناخت، منطق، تحقیق، پرسش، کنجکاوی و حقیقت جویی است.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به نقل از خبرگزاری نسیم، مقام معظم رهبری دو هفته قبل با اشاره به حوادث اخیر کشور فرانسه و سایر کشورهای غربی طی نامه ای خطاب به جوانان غربی از آنها خواستند که درباره ارزش های اسلامی و قرآن اندیشه کنند و از آنها خواستند اسلام را از منابع اصلی آن و بدون واسطه از قرآن و زندگی پیامبر بزرگ اسلام (ص)  فراگرفته و به آن‌چه توسط رسانه‌ها به آنان القا می‌شود، اکتفا نکنند. همچنین ایشان در این نامه عنوان کردند که از آن‌جایی که آینده ملت و سرزمین در دستان جوانان است و حس حقیقت جویی در قلب‌های جوانان زنده‌تر است، این قشر مخاطب سخنان ایشان هستند.

درباره اهمیت و راهکارهای تحقق منویات رهبری در این نامه به سراغ علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور رفتیم؛ وی که سال ها مسئولیت در حوزه کتاب را دارد به نکته های خوبی در این نامه اشاره کرد.

«نسیم»: چگونه می توانیم پیام رهبری را به جوانان کشورهای غربی محقق کنیم؟

مختارپور: درباره اهمیت این نامه باید گفت که خود ایشان در ابتدای نامه درباره چرایی نوشتن نامه در این برهه زمانی توضیح داده اند و مهمترین نکته درباره نامه این است که به خود متن نامه توجه شود؛ البته در برخی رسانه ها تحلیل های خوبی نسبت به نامه اخیر رهبری صورت گرفته است، ولی در بعضی از تحلیل ها و تفسیرها  به متن نامه توجه کافی نشده است که این کمبود اینگونه تحلیل ها و تفسیرها به شمار می رود.

رهبری خودشان در این نامه نوشته اند که حوادثی که در فرانسه و کشورهای غربی در حال رخ دادن است به خصوص حوادث اخیر باعث شد که مستقیم با جوانان غربی صحبت کنم؛ چرا که احساس ایشان این است هدف اتفاقاتی که امروزه در غرب رخ می دهد، این است که یک سدی بین جوانان امروز غربی و واقعیت ایجاد شود که رهبری این مهم را به سدعاطفی تعبیر کرده اند. به عبارت دیگر مقام معظم رهبری در این نامه عنوان می کنند که دشمنان در حال ایجاد سد عاطفی هستند، تا جوانان به واقعیت دست پیدا نکنند؛ البته منظور از سد عاطفی این است که وقتی می خواهند بین افراد و واقعیت فاصله ایجاد کنند، ضد عاطفه را برای مخاطب به وجود آورده که باعث وحشت و رعب افراد می شود و دشمنان با ایجاد این سد می خواهند جوانان را از اسلام بترسانند و هدف دشمنان کسب سودجویی هایی در این میان است. 

حس حقیقت‌جویی در جوانان غربی بیشتر از سیاستمداران و زمامداران آنها است

طبیعتا وقتی فردی از موضوعی وحشت داشته باشد، به هیچ عنوان به سوی شناخت آن موضوع نخواهد رفت؛ از این رو هدف دشمنان عدم شناخت جوانان از اسلام است، البته رهبری در این نامه جوانان غربی را دعوت به شناخت اسلام کرده اند و حتی در نامه عنوان کرده اند که نمی گویم تفسیر بنده از اسلام را قبول کنید، بلکه خودتان به دنبال شناخت اسلام بروید. همچنین ایشان در این نامه خطاب به جوانان غربی می گویند احساس بنده این است که حس حقیقت جویی در شما جوانان بیشتر از سیاستمداران تان است؛ البته این دسته از افراد چون هدف هایی دارند اصلا حس حقیقت جویی ندارند، در حالی که شما جوانان این حس را دارید و از طرف دیگر آینده کشورهای غربی نیز در دستان شماست و نیروهای تاثیرگذار برای آینده کشورتان خواهید بود. نکته دیگر در این نامه این است که رهبری می گویند شما اعتماد صددرصد به مورخین و سیاستمداران خود نکنید؛ چرا که بسیاری از مطالبی که آنها طی 100 سال گذشته نوشته اند، مانند جنگ جهانی و اتفاقاتی که بر سر سیاه پوستان گذشته، امروزه باعث سرافکندگی آنها شده است، از این رو گمان نمی کنید کارهایی که امروز سیاستمداران شما انجام می دهند، باعث شرمساری شان در 50 یا 100 سال دیگر شود، در حالی که 50 سال دیگر شما جوانان زمامدار امور هستند؛ از این رو چرا الان کاری نکنید که 50 سال دیگر خجالت زده نشوید.

دعوت به شناخت، منطق، تحقیق، پرسش و کنجکاوی بیشترین کلماتی است که در نامه رهبری تکرار شده است

رهبری در این نامه به جوانان غربی می گویند که کاری کنیدکه 50 سال دیگر نگویید که اشتباه کرده ایم؛ با این حال باید بگویم که یکی از مهمترین ویژگی های متن نامه این است که برخلاف دعوت مکاتب، فرقه ها، جریان های فکری و نحله های مذهبی تحریف شده در دنیا که افراد را به تسلیم و تبعیت کورکورانه دعوت می کنند، بیشترین کلمه ای که در متن نامه رهبری تکرار شده، دعوت به شناخت، منطق، تحقیق، پرسش، کنجکاوی و حقیقت جویی است.

با توجه به کلمات به کار گرفته شده در نامه رهبری باید به این موضوع اشاره کرد که قطعا مکتبی تا به این اندازه مخاطب را به حقیقت دعوت می کند که به عقلانیت و درست بودن راه خود مطمئن است و هیچ ترسی از آشنا شدن جوانان با خود ندارد، اینکه رهبری در این نامه عنوان کرده اند که هر کس که می خواهد مستقیم درباره مکتب اسلام تحقیق کند، این ادعای بزرگی است که حاکی از اطمینان و یقین قلبی است، از سوی دیگر دعوت به پرسشگری مسئله مهمی است که در این نامه به آن توجه شده است.

مقام معظم رهبری به صورت مصداقی جرقه‌هایی را در ذهن جوانان غربی نسبت به اسلام ایجاد کردند

در متن نامه کلمات مطالعه، آشنا شدن و منطق زیاد به کار رفته شده است و رهبری خطاب به جوانان غربی عنوان می کنند که خودتان بروید و درباره اسلام مطالعه کنید؛ البته رهبری در این نامه گاهی به صورت مصداقی جرقه هایی را در ذهن جوان غربی ایجاد می کنند؛ چرا که رهبری در این نامه عنوان کردند اگر دین اسلام، پیامبر اسلام و پیام قرآن آن طوری که سیاستمداران شما نشان می دهند یک مکتب غیرعقلی، خشن، غیردموکراتیک و ظلم کننده به بشریت باشد، چطور این مکتب توانسته تمدن قرن 4 و 5 را در دنیا ایجاد کند، از سوی دیگر این تمدنی است که هنوز هم به افرادی چون خواجه نصیرالدین و ابن سینا که از دل این مکتب بیرون آمده اند، احترام گذاشته می شود و زمانی که ما امثال ابن سینا را داشتیم در غرب قرون وسطا بوده است، حال آیا ممکن است از درون یک مکتب خشن و غیرمنطقی و غیرعقلانی افرادی چون ابن سینا، حافظ، خواجه نصیرالدین طوسی، فارابی، کندی، رازی و ... متولد شد و مکتبی که در آن عقل و منطق نداشت، بزرگ ترین فلسفه های فکری را داشته باشد.

فلسفه ابن سینا، فلسفه مشاء، فلسفه عرفان و ... از مکتب اسلامی ایجاد شده است و قطعا بیان اینگونه مسائل ایجاد سوال کردن در ذهن جوان غربی است و احساس می کنم چون در این پیام بسیار هوشمندانه، عمیق و مبتنی بر یک منطق صحیح وحیانی و عقلانی و عاطفی روی نقاط حساس دست گذاشته شده است و رهبری سعی کردند جوانان غربی را تحریک به پرسشگری کنند؛ چرا که مقام معظم رهبری در این پیام به جوان غربی نگفتند که به دنبال چه هدفی باشد و تنها آنها را به پرسشگری دعوت کرده اند؛ از سوی دیگر تکان های بسیار شدیدی را به احساسات و عقل جوانان داده اند به گونه ای که در نامه عنوان می کنند امروزه می گویند مرزهای جغرافیایی به خاطر فضای مجازی گسسته شده است حال اگر مرزشکنی در همه عرصه ها رخ داده چرا میان شما و حقیقت سد ایجاد کرده اند؛ چطور در ذهن شما مرز ایجاد می کنند ولی می گویند در دنیا باید مرزهای جغرافیایی و اطلاعاتی از بین برود؛ در حالی که در ذهن جوان غربی  تصویری ایجاد کردند که اصلا بدون اینکه مواجه با حقیقت نسبت به اسلام، تعصب کورکورانه مخالف نسبت به این دین داشته و از اسلام می ترسند.

پیام رهبری دعوت به منطق، شناخت و مواجه با واقعیت است، از این رو پیام ماندگاری در تاریخ خواهد بود

 

تصور می کنم پیام رهبری دعوت به منطق، پرسشگری، کنجکاوی، شناخت، مواجه صریح و روشن با واقعیت است؛ از این رو باید بگوییم که این پیام بی نظیر است و هر چه هم کشورهای غربی سعی در سانسور و محدود کردن متن پیام نامه رهبری به جوانان غربی داشته باشند، ولی این پیام در تاریخ ماندگار خواهد بود و هر روزی که هر متفکری در هر سطحی از سن، سواد و تحصیلات با این پیام مواجه شود، از این پیام جز دعوت به حقیقت، جز صداقت، راستی، دعوت به پرسشگری و کنجکاوی چیزی نخواهد یافت.

«نسیم»: رهبری نیز در این نامه به ازبین رفتن مرزهای جغرافیایی اشاره کردند؛ به نظر شما چرا هنوز نتوانسته ایم اسلام را با توجه به این مسئله به درستی به غرب معرفی کنیم؟

مختارپو: ممکن است کسانی از این موضوع استفاده کنند و درباره کم کاری در این زمینه صحبت کنند؛ که این موضوع درستی است؛ اما به نظرم این پیام حداقل در این مسائل وارد نشده؛ چرا که امروزه در کتابخانه های اروپا و آمریکا کتاب های بسیار خوبی درباره پیامبر (ص) و اسلام وجود دارد و رهبری در این نامه به جوانان غربی توصیه می کنند که به این آثار مراجعه کرده و یا از طریق فضای مجازی به کتاب هایی در این زمینه دسترسی پیدا کنند.

 

معتقدم نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی خطاب به مسئولان کشور نیست؛ از این رو باید نهادهای مردمی، جوانان متعهد و مسلمانان سایر کشورها در این زمینه ورود پیدا کنند؛ البته در خصوص تحقق این 2 نامه دو اولویت وجود دارد که اولین اولویت رساندن متن پیام این نامه به جوانان غربی است؛ چرا که ممکن است جریان های استکباری پیام نامه رهبری را تحریف و سانسور کنند، دومین اولویت در خصوص نامه این است که اگر جوان غربی این نامه را خواند و عنوان کرد که می خواهد به منابع اسلامی دقیق درباره پیامبر و قرآن دسترسی پیدا کند، فهرستی از کتب خوب و دقیق در این زمینه را به زبان های مختلف در اختیار آنها بگذاریم و یا حتی اگر جوان غربی عنوان کرد که می خواهد به صورت آنلاین پاسخ درست، بی واسطه و مبتنی بر منابع دست اول سوالات خود را درباره اسلام و پیامبر (ص) دریافت کند، بتوانیم در این زمینه کاری انجام دهیم، البته این وظیفه دولتی نیست بلکه شبکه های اجتماعی متعهد، گروه های مردم نهاد و .... باید در این زمینه ورود کنند.

«نسیم»: در حوزه ادبیات به ویژه ادبیات داستانی چطور می توان منویات مقام معظم رهبری را محقق کرد؟

مختارپور: معتقدم این بحث جدای از نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی است و این نامه ارتباطی به انقلاب اسلامی و حوادث مرتبط با این حوزه ندارد؛ البته این بدان معنا نیست که موضوعات انقلاب اسلامی اهمیت ندارد، چرا که امروزه غرب و جریان استکباری هدف شان محدود کردن انقلاب اسلامی نیست؛ بلکه هدف شان سرچشمه انقلاب یعنی اسلام و پیامبر است و می خواهند اسلام، پیامبر (ص) و قرآن را مخدوش کنند. در حقیقت آن کشیش نادانی که قصد آتش زدن قرآن را داشت، می خواست با این اقدام ارزش و تقدس این کتاب را از بین ببرد، از این رو باید بگویم که امروز بحث دشمنان انقلاب اسلامی نیست.

منطق استکباری دشمنان به دنبال هدف قرار دادن سرچشمه انقلاب اسلامی است

البته نه اینکه غرب و استکبار جهانی مخالف انقلاب اسلامی نیست، چرا که آنها مخالف انقلاب مان هستند، ولی دشمنان متوجه شده اند که باید به جای هدف قرار دادن انقلاب اسلامی، سرچشمه انقلاب را که همان اسلام است، هدف قرار دهند؛ چرا که اگر بتوانند چهره منور و مقدس پیامبر را مخدوش کنند، دیگر انقلابی مبتنی بر تعالیم اسلام به وجود نخواهد آمد. در حالی که اگر تنها انقلاب اسلامی را هدف قرار دهند و تعالیم ناب اسلام در جهان باقی بماند در آینده انقلاب های دیگری مبنی بر این تعالیم شکل خواهد گرفت.

به همین دلیل باید بگوییم که دشمنان در منطق استکباری خود هدف را درست تشخیص داده اند. از این رو نمی خواهند جوانان غربی با اسلام، قرآن و پیامبر آشنا شده و اسلام را بشناسند و نامه اخیر رهبری نیز به این اصل پرداخته است.

مسئله دیگر بحث ترجمه آثار در حوزه انقلاب اسلامی است، اینکه در این حوزه کاری صورت نگرفته است، بحث کاملا درستی است؛ چرا که ما حتی در داخل کشور نیز کم کاری کرده ایم و امروزه چند رمان قوی در حوزه انقلاب اسلامی در کشور تالیف شده است؟ حتی درباره دفاع مقدس نیز رمان قوی ای نداریم و آثاری که در این زمینه منتشر شده، بیشتر کتاب های خاطرات بوده است، در حالی که کتاب های خاطره باید مبنای تالیف رمان در کشور قرار گیرد، این موضوعی است که رهبری نیز به آن اشاره و عنوان کردند که درباره انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب روسیه و .... کتاب های زیادی در قالب رمان نوشته شده است.

 

نکته ای که باید درباره نوشتن آثار در قالب رمان یادآور شد این است که رمان تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطب دارد. ولی ما در حوزه انقلاب اسلامی برای جوانان داخل کشور نیز کم کاری کرده ایم و به تبع آن اقدام مناسبی برای ترجمه آثار برای مخاطب خارج از کشور انجام نشده است. معتقدم باید جوانان اروپایی، کشورهای غربی و سایر کشورها را به عنوان اولویت تالیف و ترجمه کتاب در حوزه انقلاب اسلامی در نظر بگیریم.

کتاب‌های ایرانی نباید عینا به زبان‌های دیگر ترجمه شود

مسئله مهمی که در حوزه ترجمه آثار باید مدنظر قرار گیرد این است که نباید کتابی را که در ایران به چاپ رسیده، عینا به زبان دیگری ترجمه کنیم، چرا که برخی مطالب کتاب ها ناظر به مسائل آداب و رسوم و جزئیات زندگی داخل کشور است و در صورت ترجمه این مطالب امکان دارد که مخاطب خارج از کشور اصلا متوجه اصل مسئله نشود و این مسئله برای همه کتاب ها حتی کتاب های شهید مطهری که امام خمینی (ره) فرمودند بدون استثنا قابل تایید است نیز باید رعایت شود.

مقام معظم رهبری نیز در این زمینه توصیه هایی را عنوان کرده اند. ایشان فرمودند باید مطالبی از کتابی که قرار است به زبان دیگری ترجمه شود و مورد استفاده قرار گیرد  قابل فهم برای جوانان هر کشوری باشد. در حقیقت این توصیه بیانگر این موضوع است که نباید ضرب المثل هایی را که در کتاب های ایرانی وجود دارد  برای مخاطب اروپایی ترجمه کنیم؛ چرا که ضرب المثل های ایرانی اصلا قابل فهم برای این مخاطب نیست.

در این زمینه مثال می زنم؛ یکی از متفکران غربی یکی از کتاب های ایرانی را مطالعه کرده بود که در این کتاب ضرب المثل "دماغت چاق است" به کار رفته بود و این مخاطب متوجه منظور نویسنده نشد! و یا اخیراً یک نویسنده کودک و نوجوان عنوان می کرد که در کتابی که به زبان دیگری ترجمه شده عبارت "عروس رفته گل بچیند" به زبان مقصد ترجمه شده بود که یکی از مخاطبان کتاب از مترجم سوال می کرد که چرا در ایران عروس ها در زمان عقد به فکر گل چیدن می افتند، در حالی که باید این کار را قبل از مراسم عقد انجام داد. از این رو باید بگویم که برخی مطالبی که در کتاب های منتشر شده در کشور به کار گرفته می شود، مبتنی بر فرهنگ و اطلاعات خاص منطقه ای کشور خودمان است و از این رو نباید آنها را ترجمه کرد؛ چرا که هدف اصلی در ترجمه آثار، انتقال پیام است و باید کتاب های مناسبی در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی، مبانی و شخصیت های انقلاب اسلامی با رعایت نکات عنوان شده ترجمه شود.

مقام معظم رهبری اشراف کاملی به حوزه ترجمه آثار برای مخاطب خارج از کشور دارند

یکی دیگر از توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص ترجمه آثار این است که ایشان فرمودند سعی نکنید یک ایرانی زبان، کتاب ها را ترجمه کند. بلکه تلاش کنید تا یک انگلیسی زبان آثار ایرانی را مورد ترجمه قرار دهد؛ چرا که این فرد به فرهنگ مقصد آشناتر است. در حالی که ما فارسی زبانان شاید نتوانیم محیط کشورهای دیگر را به خوبی درک کنیم. البته توصیه دیگر مقام معظم رهبری در حوزه ترجمه این است که کتاب ها را ما منتشر نکنیم بلکه سعی کنیم یک ناشر اروپایی کتاب را منتشر کرده و به فروش برساند؛ چرا که این ناشر سلیقه مخاطب را در جلد، متن، عرضه و نوع ارائه محصول بهتر از ناشر ایرانی می داند و اینها نکات دقیقی است که رهبری اشراف گسترده ای به آنها دارد.

 

«نسیم»: عدم تالیف کتاب های مناسب درباره انقلاب اسلامی را متوجه کدام بخش از صنعت نشر کشور می دانید؟

مختارپور: این مسئله ای چند وجهی است؛ هم نهادهایی که متولی کارهای فرهنگی هستند در این حوزه یا کم کاری کرده اند یا کارهای غیردقیقی انجام داده اند که به نتیجه نرسیده و هم خود نویسنده، شاعر و محققین به این موضوع نپرداخته اند. متاسفانه ما تنها در حوزه رمان با کمبود کتاب مواجه نیستیم بلکه درباره تاریخ انقلاب اسلامی، اسناد، کتاب های تصویری و معرفی شخصیت های انقلاب نیز کارهای زیادی صورت نگرفته است و این مسئله در حوزه رمان و شعر نیز مشهود است.

نویسندگان ایرانی نمی‌توانند از طریق نویسندگی ارتزاق کنند و این آفت بزرگی برای کشور است

با این حال باید بگویم که یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای یک نویسنده، محقق و شاعر، رسانه ها هستند. البته نهادهای پشتیبانی کننده نیز نقش موثری را در این مسئله دارند؛ چرا که آفتی در کشور ما وجود دارد و آن این است که هیچ نویسنده ای نمی تواند از راه کتاب ارتزاق کند، در حالی که در برخی کشورهای دیگر نویسنده تنها با همان کتابی که چاپ می کند به خاطر طرح کتاب، فروش و سود مناسبی به دست آورده و می تواند زندگی خود را اداره کند و طبیعتا در چنین شرایطی نویسنده تمرکز خود را تنها بر روی اثر خود می گذارد، در حالی که در ایران نویسندگان برای اداره زندگی شان باید 2 شغل دیگر در کنار نویسندگی داشته باشند و این مسئله محدودیت های بدی را برای این قشر ایجاد می کند.

اگر کتاب و کتابخوانی در کشور رواج یافته و تیراژ کتاب بالا برود، باعث سود ناشر و به تبع نویسنده می شود و این مسئله تمرکز نویسندگان را افزایش خواهد داد؛ در حالی که امروزه آمارهای رسمی کشور نشان می دهد تیراژ کتاب تنها 500 یا 700 نسخه است و قطعا چنین تیراژی سودی برای نویسنده نخواهد داشت؛ از این رو نیازمند حمایت نهادهای مرتبط در این زمینه و ترویج کتابخوانی از طریق رسانه ها در جامعه هستیم، چرا که از این طریق بازار کتاب و کتابخوانی رونق پیدا کرده و نویسنده ارج گذاشته می شود و در صورت تحقق این مهم، نویسندگان به کار در مسیر خود تشویق خواهند شد.

«نسیم»: نهاد کتابخانه های عمومی کشور چه اقدامی برای معرفی کتاب های انقلاب اسلامی انجام داده است؟

مختارپور: با وجود اینکه تا اول دی ماه بودجه ای برای خرید کتاب نداشته ایم؛ ولی در حال حاضر با صرفه جویی صورت گرفته، اقدام به خرید کتاب کرده ایم. البته در دوره جدید هر کتابی را که خریداری می کنیم به صورت جزوه و در فضای مجازی به معرفی آن می پردازیم و به طور مثال چند کتاب را در حوزه انقلاب اسلامی طی چند هفته گذشته معرفی کرده ایم.

امیدواریم بتوانیم کتابخانه‌های کشور را مرکز معرفی و نقد کتاب کنیم

قرار است بخش معرفی کتاب را در سایت اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی فعال تر و قوی تر کنیم و با برگزاری جلسات معرفی و نقد کتاب آرام آرام به این سمت حرکت کنیم که کتابخانه های عمومی به مرکز معرفی و نقد کتاب در کشور تبدیل شوند که امیدواریم این مسیر نقش موثری در ترویج کتاب ها داشته باشد.

البته نهاد کتابخانه های عمومی کشور متصدی تالیف و ترجمه کتاب نیست، بلکه وظیفه ما خریداری و توزیع کتاب های تالیف شده در  کتابخانه های کشور است.

[ چهار شنبه 15 بهمن 1393برچسب:مختار پور، نسیم، نامه رهبری,

] [ 13:27 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

لزوم مراجعه همکاران سراسر کشور به سامانه فراگیر آموزش و تکمیل اطلاعات فردی

تمامی همکاران نهادی که تاکنون وارد سامانه فراگیر آموزش نشده و یا اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نکرده‌اند، هر چه سریعتر با مراجعه به این سامانه و تکمیل اطلاعات، امکان بهره‌مندی از مزایا و خدمات آموزشی برای خود را فراهم کنند.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ادامه انتشار اطلاعیه اداره کل پژوهش و نوآوری نهاد در بیست و چهارم دی (اینجا) در خصوص لزوم مراجعه همکاران به سامانه فراگیر آموزش و تکمیل اطلاعات فردی، مجدداً از تمامی همکاران سراسر کشور که تاکنون وارد سامانه مذکور نشده یا اطلاعات مورد نیاز را تکمیل نکرده‌اند درخواست می شود هر چه سریعتر با مراجعه به سامانه فراگیر آموزش و تکمیل اطلاعات، امکان بهره‌مندی از مزایا و خدمات آموزش را برای خود فراهم کنند.

بر این اساس لازم است همکاران گرامی با مراجعه به آدرس اینترنتی اداره آموزش و توانمندسازی به نشانی AMOOZESH.IRANPL.IR مراجعه و پس از انتخاب صفحه سامانه فراگیر آموزش، با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور به صفحه شخصی خود وارد شده و ضمن مطالعه اخبار و اطلاعیه‌های موجود، مراحل زیر را مورد توجه و اقدام قرار دهند:

1. برای ارسال تصویر پرسنلی، ‌شماره تلفن همراه و نشانی رایانامه (ایمیل) قسمت اطلاعیه‌ها و اخبار را انتخاب کنند و پس از مطالعه موارد مذکور نسبت به ارسال موارد ذکر شده اقدام نمایند.

2. کاربرگ ارزشیابی‌ آموزش‌های برگزار شده در سال 1392، در سامانه قرار دارد که مقتضی است همکاران گرامی پس از انتخاب گزینه ارزیابی، فرم‌های ارزشیابی را تکمیل و ذخیره کنند.

3. همکارانی که رمز ورود خود به سامانه را از یاد برده‌اند می‌توانند با انتخاب گزینه مربوط (رمز خود را فراموش کرده‌ام)، نشانی ایمیل خود را وارد کنند تا اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز ورود برایشان ارسال شود.

[ دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:آموزش,

] [ 16:46 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب

 اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی   نمایشگاه کتاب های درسی و غیر درسی را  از مورخ 93/08/25 تا مورخ 93/09/10 برگزار می کند. این مراسم با حضور مسئولان شهرستان رسما در تاریخ یکشنبه 93/08/25 در ساختمان اداره ارشاد شهر نقاب افتتاح گردید. علاقمندان به خرید کتاب می توانند با حضور در این نمایشگاه از تخفیفات ویژه هفته کتاب برخوردار گردند.

[ سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:نمایشگاه کتاب, هفته کتاب , اداره کتابخانه های شهرستان جوین,

] [ 17:39 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

جایگاه کتابداران در شکوفایی فرهنگی و ترویج مطالعه مفید بسیار مهم است.

 

به گزارش ستاد خبری هفته کتاب نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی جنتی رئیس هیات امنای کتابخانه های عمومی کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تکریم مقام کتابداران، جایگاه کتابداران در شکوفایی فرهنگی و ترویج مطالعه مفید را بسیار مهم عنوان کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به تعریف رهبر معظم انقلاب از کتابداری گفت: کتابدار هم کتاب شناس است هم کتاب دان و هم مونس کتاب. بنابراین کتابداران باید باتوجه به این مقام و منزلت در زمینه های فعالیتی خود بکوشند.

وی افزود: امروز متاسفانه مقام و منزلت کتابداران و ارزش کار آنها با وضعیت معیشتی شان همخوانی ندارد اما امیدواریم با حضور آقای مختارپور در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در آینده شاهد ایجاد این هماهنگی باشیم. رئیس هیات امنای کتابخانه های عمومی کشور خاطرنشان کرد: تعالی فکری و فرهنگی ایران فردا در گرو تلاش کتابداران و خادمان عرصه کتاب است. وی همچنین گفت: کتاب کمک کرده از فراز و فرود روزگار به خوبی عبور کنیم و مردم ایران با انس به کتاب توانسته اند در همه دوران ها موفق و پیشرو باشند.

 

[ سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:وزیر ارشاد، کتابداران,

] [ 13:20 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برنامه های اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین در هفته کتاب

 

کتابخانه عطاملک جوینی به مناسبت هفته کتاب که از شنبه 24/08/93 شروع می شود . برنامه های متنوعی را در دست انجام دارد که در ذیل به اطلاع شما عزیزان می رسد. شما می توانید با شرکت در این مراسم ها از این هفته فرهنگی نهایت استفاده را ببرید.

 

  • برگزاری نمایشگاه کتاب در اداره ارشاد از 25/08/93 لغایت 10/09/93
  • برگزاری جشن کتاب در سالن ذولفقار روز پنج شنبه مورخ 29/08/93 از ساعت 30/09 تا ساعت 30/11 همراه با اهدای جوایز به برترین های کتابخوانی
  • مراسم پیاده روی روز جمعه  مورخ 30/08/93 از محل گلزار شهدای شمس آباد تا کتابخانه عطاملک جوینی با قرعه کشی و اهداء جوایز
  • برگزاری مسابقه نقاشی برای خردسالان روز دوشنبه مورخ 26/08/93

[ یک شنبه 25 آبان 1393برچسب:هفته کتاب , جوین , برنامه ها,

] [ 8:15 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

هفته کتاب مبارک

 

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین در نظر داد برنامه های متنوعی را به مناسبت آغاز هفته کتاب از شنبه مورخ 1393/08/24 لغایت مورخ 1393/08/30 در سطح شهرستان از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب ، جشن کتاب ( تقدیر از متولیان عرصه فرهنگ و کتاب و اعضاء فعال کتابخانه ها) مسابقه نقاشی و برنامه های متنوعی دیگر را  برگزار کند. که متعاقبا از طریق همبن وبلاگ به اطلاع شما عزیزان می رسد.

[ چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:برنامه هفته کتاب, شهرستان جوین,

] [ 8:37 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

کتابداران کتابخانه های عمومی با آرمان های رهبر کبیر تجدید میثاق می کنند.

کتابداران کتابخانه های عمومی استان تهران و البرز به نمایندگی از کتابداران سراسر کشور، هفته کتاب و کتابخوانی را همانند سال های گذشته با حضور در مرقد امام خمینی (ره) آغاز می کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران اظهار داشت: همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، کتابداران کتابخانه های عمومی استان تهران و البرز در نخستین روز این هفته با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق می کنند.

وی در ادامه افزود: با هماهنگی های انجام شده کارکنان نهاد، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران و جمعی از مدیران انتشارات کشور نیز در این مراسم کتابداران کتابخانه های عمومی استان تهران و البرز را همراهی خواهند کرد.

نیکنام در پایان عنوان داشت: این مراسم شنبه 24 آبان سال جاری ساعت 10 صبح در مرقد امام خمینی (ره) برگزار می شود. 

[ چهار شنبه 21 آبان 1393برچسب:تجدید میثاق، امام خمینی (ره),

] [ 8:15 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

گفتگوی ویژه دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی با خبرگزاری مهر

علیرضا مختارپور در گفتگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد:

هدف نهاد گسترش و ترویج کتابخوانی و ارائه بهترین خدمات به علاقه‌مندان کتاب است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفتگویی مفصل با خبرگزاری مهر بر هدف نهاد در گسترش و ترویج کتابخوانی و ارائه بهترین خدمات به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی تاکید کرد.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به نقل از خبرگزاری مهر، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از زمان تصدی دبیرکلی این نهاد توسط علیرضا مختارپور از اوایل سال جاری، به طور جدی پیگیر مساله نیم‌درصد بودجه این نهاد که از محل درآمد شهرداری‌ها کسب می‌شود، است. روز دوشنبه 5 آبان گزارشی در خبرگزاری مهر منتشر کردیم (بدهی 640 میلیارد تومانی شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌های عمومی پرداخت می‌شود؟) که مربوط به این مساله بود. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در خبرگزاری مهر، درباره مسائل پیش‌روی نهاد به گفتگو با خبرنگار مهر پرداخت که موضوع نیم‌درصد بودجه یکی از مسائل مورد بحث در این گفتگو بود.

 

بندهای سیاست‌های هشت‌گانه جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، توسعه کتابخانه‌ها و همچنین گسترش بخش‌‌های مربوط به کودک و نوجوان از دیگر محورهای گفتگوی مورد نظر بودند. مشروح متن این گفتگو در ادامه می‌آید:

*مهر: در یکی از سخنرانی‌هایتان که سیاست‌های هشت‌گانه جدید نهاد را مطرح کردید، به اصل کتابخانه‌محوری اشاره کردید. منظورتان از کتابخانه‌محوری چه بود؟ یعنی مدیر هر کتابخانه به طور مستقل برای آن کتابخانه تصمیم بگیرد و سیاست‌هایش را تبیین کند؟

در این زمینه نکته اول این است که، سیاست‌هایی که اعلام کردم، سیاست‌های داخلی نهاد برای تحقق مهم‌ترین هدف نهاد بود. هدف نهاد گسترش و ترویج کتابخوانی و ارائه بهترین خدمات به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی است. این هدف ماست؛ همان‌چیزی که از آن به نهضت کتابخوانی مفید تعبیر می‌شود. البته این تعبیر هم قابل خدشه نیست. خب معلوم است در تمام دنیا، مردم می‌خواهند کتاب مفید بخوانند. کتابی که مفید نباشد، مخاطب ندارد. به عنوان مثال، اهالی شعر می‌دانند که شعرای قدیم می‌گویند شعر ضعیف نخوانید چون ساختار ذهنی شما را به هم می‌ریزد و سلیقه‌تان را خراب می‌کند.

ما گفتیم در نهاد 8 سیاست داریم تا به آن هدف مشخص برسیم. یکی از این سیاست‌ها کتابخانه‌محوری بود که در آن سخنرانی هم اشاره کردم در مقابل «نهاد و اداره‌محوری» قرار دارد. سازمان نهاد به این شکل است که یک هسته مرکزی داریم که در تهران قرار دارد. در استان‌ها، اداره کل داریم که اداره‌کل هر استان است. بعد در شهرستان‌ها، اداره کوچک‌تری داریم که اداره کتابخانه‌های شهرستان است و بعد کتابخانه داریم؛ که کتابخانه محلی است که ماموریت ما در آن‌جا تحقق پیدا می‌کند. شعاری که به آن اشاره کردم این بود که ما نه این ادارات شهرستان و استان و نه نهاد مرکزی را به عنوان محور برنامه‌هایمان نمی‌دانیم. حالا معنای این نگرش چیست؟ معنایش این است که شما مثلا بودجه‌ای برای گسترش تشکیلات دریافت می‌کنید. یک وقت ادارات خود را تقویت می‌کنید، از جمله ساختمان، ماشین‌ها و ... را. من در مقابل این روش «نه» گفتم. ما هر امکانی از جهت کمک به نیروی انسانی، حقوق و کمک به بهبود شرایط به دستمان بیاید، آن را خرج کتابخانه خواهیم کرد. ما نمی‌خواهیم سازمان اداری‌مان را گسترش بدهیم. ما می‌خواهیم کتابخانه‌هایمان را گسترش بدهیم.

براساس گزارش‌هایی که هفته پیش گرفتم، باید با کمال تاسف اعلام کنم که چیزی نزدیک هزار و 800 کتابخانه ما، در حال حاضر سیستم اعلام اطفای حریق کامل ندارند. وجود سیستم اعلام اطفای حریق مناسب در کتابخانه، شرط باز بودن یک کتابخانه است. چون هم امنیت کتابدار و هم اعضای مراجعه‌کننده و هم سرمایه کتاب‌ها ایجاب می‌کند که سیستم اطفای حریق مناسبی داشته باشیم. اگر خدای ناکرده اتفاقی بیافتد، می‌خواهیم بعد از روی دادن آن فکر چاره بکنیم؟ خب حالا اگر من بودجه و امکاناتی داشته باشم، باید خرج ادارات و مراکز استان‌ها بکنم یا خرج کتابخانه‌ها؟ نکته کتابخانه‌محوری به این معنی است. یعنی اگر امکاناتی به دستمان رسید، در نتیجه‌اش کتابخانه‌ بهتر، مخاطب بهتر و کتابدار راضی‌تر داشته باشیم.

*مهر: شما به تازگی ساعت کار برخی از کتابخانه‌ها را کم کرده‌اید. چه دلیلی برای این کار وجود داشت؟

بله اتفاقا بعضی از اعضای کتابخانه‌های کشور برای این موضوع از ما دلگیر هم شده‌اند اما دلیلش این است که ما بیش از 600 کتابخانه تک‌کتابدار داشتیم. یعنی کتابخانه‌ای که شیفت بعدازظهرش یک کتابدار خانم بود. این کتابدار خانم در یک کتابخانه تنهاست و چند ساعت بعد از اذان مغرب و تاریک شدن هوا باید در کتابخانه بماند؛ آن‌جا ماموریت امنیت ندارد، انتظامات ندارد، آن خانم همکاری ندارد و عضو زیادی هم در آن ساعت در کتابخانه نیست. بنابراین آن خانم همکار نگران است و مضافا بعد از پایان کارش برای رفتن به منزلش در آن ساعت شب، مشکل دارد. در برخی از شهرها اصلا کتابخانه‌ها دور از شهر و منزل کتابداران هستند. بنابراین با صدور بخشنامه‌ای، ساعت کار کتابخانه‌هایی را که این‌گونه بودند، کم کردیم. اما از طرف دیگر اعلام کردیم هر استان و شهرستانی که در آن ساعت عضو کافی کتابخوان داشته باشد و بتواند در آن ساعت، کتابدار مرد داشته باشد، در آن ساعت باز خواهد ماند و به آن کتابدار، اضافه‌کار مخصوص پرداخت خواهیم کرد.


حالا اگر من بودجه و امکانات داشته باشم و بتوانم کتابخانه‌های یک کتابدار را به دو کتابدار تبدیل کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟ کتابداری که در کتابخانه تک‌کتابدار فعالیت می‌کند، نمی‌تواند به مرخصی استحقاقی برود چون اگر این کار را بکند، کتابخانه‌اش تعطیل می‌شود. در نتیجه مرخصی استحقاقی‌اش از بین می‌رود چون طبق قانون، نیمی از مرخصی استحاقی ذخیره می‌شود و اگر در سال استفاده نشود، از بین می‌رود. بنابراین حق کتابدار نهاد در حال ضایع شدن است. حرفی که زده می‌شود این است که خب بروید یک کتابدار دیگر اضافه کنید. باشد! اما من برای این 600 کتابخانه باید 600 کتابدار بگیرم. یعنی اضافه شدن 600 حقوق ماهیانه دیگر به بودجه نهاد. وضعیت بودجه ما هم به گونه‌ای است که از ابتدای سال تا حالا، کتاب نخریده‌ایم تا آخر سال هم اگر به همین منوال باشد، نمی‌توانیم بخریم. چون حتی بودجه موجودی که امسال به ما تخصیص داده شده، کفاف حقوق و مزایای کتابداران فعلی ما را نمی‌دهد حالا من چگونه 600 کتابدار جدید استخدام کنم؟

در مورد نیم‌درصد شهرداری‌ها هم که خودتان تحقیق کرده و گزارش تهیه کرده‌اید و می‌دانید که با مقاومت‌ها و واکنش‌های مختلف روبرو هستیم. در حالی که دوستان توجه نمی‌کنند در رژیم طاغوت که به یک معنا، رژیمی ضدفرهنگی بود، یک و نیم‌درصد از درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اختصاص داده می‌شد اما در حال حاضر در کشورمان که اولویت آن باید فرهنگ باشد، نیم‌درصد به این مساله اختصاص داده شده و همین نیم‌درصد هم پرداخت نمی‌شود.

مساله کتابخانه‌محوری که به آن اشاره کردم، این‌جا معنی پیدا می‌کند. یعنی اگر بتوانم، کتابخانه اضافه می‌کنم، کتابدار اضافه می‌کنم و حتی کتاب اضافه می‌کنم چون کتاب، مانند خون تازه در رگ کتابخانه‌هاست. اگر کتاب تازه در کتابخانه باشد، اعضای بیشتری می‌آیند و مطالعه بیشتر می‌شود. من اگر نتوانم 6 ماه کتاب جدید بخرم و به کتابخانه‌ها اضافه کنم، در حالی که دکوراسیون اداره‌ را تغییر دادم، چه اهمیتی دارد؟

* مهر: بحث نیم‌درصد شهرداری‌ها را ادامه بدهیم. ما با آقای چمران رئیس شورای شهر تهران هم در این باره صحبت کردیم. مهمترین نکته آقای چمران این بود که دولت بدهی‌اش را به شهرداری پرداخت نمی‌کند؛ بدهی عوارض نوسازی و غیره را. و هروقت دولت این بدهی را پرداخت کرد، شهرداری هم بدهی‌اش را به نهاد کتابخانه‌ها پرداخت می‌کند. نکته مورد سوال از شما این است که استدلال دوستان این است که شهرداری‌ها خودشان در این سال‌ها کتابخانه دارند. شهرداری تهران بیش از 200 باب در کتابخانه در تهران دارد. آیا تاسیس این کتابخانه‌ها قانونی است؟ یا باید بودجه‌ای که آن‌جا هزینه می‌شود به نهاد اختصاص پیدا کند؟

اول این که آقای چمران از شخصیت‌های فرهنگی و بسیار محترم هستند. به لحاظ حقوقی هم عضو هیئت امنای نهاد هم هستند. این عضویت هم برای این بود که همین بند قانونی اجرا شود. اما در مورد استدلال‌هایی که شده، صحبت‌هایی دارم. اول این‌که اگر قانون اعلام کرده بود که از محل دریافت‌های شهرداری از دولت باید این نیم‌درصد پرداخت شود و اگر نشود، این قابل وصول نیست، این استدلال پذیرفته بود. اما این نکته در قانون گفته نشده، بلکه اشاره شده که از «محل درآمدهای شهرداری». درآمدهای شهرداری هم از عوارض و خدماتی است که به مردم ارائه می‌کند، حاصل می‌شود.

دوما در هیچ‌جای قانون کشور نداریم که نهادی می‌تواند از تکلیفی که قانون بر عهده او گذاشته، تخطی کند. چون مساله نیم‌درصد، قانون سالانه بودجه نیست بلکه ماده 6 اساسنامه نهاد کتابخانه‌هاست و قانون دائمی است. در قانون به هیچ نهادی اجازه داده نشده که بتواند به بهانه‌هایی که به طور مستقیم به ماموریتش مربوط نیست، از انجام ماموریتش سر باز بزند.


نکته سوم این‌که، حتی اگر به فرض بپذیریم، شهرداری تهران، کتابخانه ساخته است. اما آیا همه شهرداری‌های کشور کتابخانه دارند؟ ما که تنها از شهرداری تهران طلب نداریم بلکه طرف طلب‌مان همه شهرداری‌های کشور هستند. ما 640 میلیارد از شهرداری‌های کل کشور طلب داریم. خب ما تعداد زیادی شهرداری در شهرهای مختلف کشور داریم که کتابخانه ندارند اما آیا سهم نیم‌درصد از آن‌ها دریافت شده است؟ من هم می‌دانم که شهرداری‌های کوچکی داریم که درآمد چندانی ندارند. به همین دلیل هم پیشنهاد شده تا در مسائل اجرایی و آیین‌نامه‌ها و مقررات بعدی اگر شهرداری شهری درآمد نداشت، از درآمد شهرداری‌های مرفه آن استان به این شهرداری کمک شود یا اصلا از بودجه نهاد مرکزی که مجلس می‌دهد، به آن شهر کمک شود. حرف ما هم همین است که شهرداری‌هایی را که کوچک هستند، از بودجه نهاد کمک کنیم. شهرهایی که کتابخانه ندارند و وضعشان خوب است، نیم‌درصد را بدهند و ما تامین‌شان کنیم. شهرهایی که دارا هستند و کتابخانه دارند، اولا در قانون نگفته اگر کتابخانه داشتید، خرج خودتان بکنید. حالا فرض کنید این هم باشد، 82 کتابخانه استاندارد در شهر تهران وجود دارد، نهاد هم تعدادی کتابخانه در این شهر دارد. این‌که منطقی‌تر بود که بگویند ما کل نیم‌درصدمان این عدد است، فلان تعداد هم جمع کتابخانه‌های نهاد و شهرداری است پس فلان مبلغ را براساس سهمیه و مساحت و درجه‌شان اختصاص می‌دهیم به آن‌ها. این که منطقی‌تر بود.

منطقی این نیست که نیم‌درصد داده نشود و بعد روشی در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در پیش گرفته شود که تازه ما را هم با مشکل روبرو کند. می‌گویید به چه معنا؟ به این معنا که ما در تهران 2 کتابدار از یک خانواده داریم. یکی به کتابخانه نهاد آمده و در ماه 850 هزار تومان حقوق می‌گیرد. دیگری در کتابخانه سازمان فرهنگی کار می‌کند و یک میلیون 600 هزار تومان حقوق می‌گیرد. و من در زیر این فشار هستم که شهرداری نیم‌درصد را نمی‌دهد، خودش هم کتابخانه زده و دو برابر نهاد حقوق می‌دهد و کتابدار ما با این همه مشکل و مضیقه، تازه احساس تبعیض می‌کند. می‌خواهم بگویم این عملکرد، نه تنها موجب بهبود وضع نشده بلکه نهاد را هم با مساله و اتهامی به نام تبعیض روبرو کرده است.

چه اشکالی داشت اگر سازمان فرهنگی هنری شهرداری، معاونت فرهنگی و آقای چمران که عضو هیئت امنای ما هستند، می‌آمدند و جلساتی می‌گذاشتیم تا میزان درآمد و سهم نیم‌درصد شهرداری را مشخص می‌کردیم، وضع کتابخانه‌های نهادی را هم مشخص می‌کردیم و شهرداری مثلا در زمینه مشکلی مانند اطفای حریق کتابخانه‌ها کمک می‌کرد و مثلا می‌گفت تعدادی را من به عهده می‌گیرم و هزینه‌اش را از نیم‌درصد کم می‌کنم.. هر چند در هیچ کجای قانون نیامده که اگر شهرداری کتابخانه زد نباید نیم‌درصد را بدهد!

ببینید بین این دو رویکرد تفاوت وجود دارد که یک سازمان از همه امکاناتش استفاده می‌کند، به شما کمک می‌کند و ظاهر قانون را هم رعایت می‌کند، به کتابخانه‌های خودش هم می‌رسد؛ و این رویکرد که همه درها را می‌بندد و می‌گوید من کتابخانه‌های خودم را دارم و خدمات و کارهای خودم را دارم. این وضع خوبی نیست. امیدوارم با رایزنی‌هایی که داریم این مشکلات حل شود چون حسن نیت را در همه دوستان می‌بینم. خواهشم فقط این است که این روند سرعت پیدا کند.

*مهر: بودجه عمرانی نهاد یکی از معضلاتی که است که سال‌ها حل‌نشده باقی مانده است. تا جایی که می‌دانیم این بودجه در اختیار وزارت ارشاد است و ظاهرا قرار است ارشاد در این زمینه هزینه کند. اما در این سال‌ها توسعه عمرانی چندانی در مجموعه نهاد کتابخانه‌ها ندیده‌ایم. منظور غیر از بحث تجهیز کتابخانه‌هاست. آیا برای در اختیار گرفتن این بودجه عمرانی تلاشی کرده‌اید؟

چند نکته در این میان وجود دارد که به نظرم باید تفکیک شوند چون، مسائل قدری خلط شده‌اند. بودجه عمرانی ما هنوز به ارشاد داده می‌شود. این بدان معنا نیست که ارشاد با نهاد همکاری نمی‌کند. اتفاقا ارشاد براساس سفارش نهاد، کتابخانه می‌‌سازد. یعنی تعامل وجود دارد. اما ارشاد فعالیت‌های دیگری از جمله تاسیس سالن سینما و ... دارد. در نتیجه بخش عمرانی ارشاد وظایف متعددی دارد. طبیعتا کتابخانه‌ها بخشی از وظایف ارشاد هستند. اما اگر این بودجه در اختیار نهاد قرار بگیرد، طبیعتا ما روی توسعه کتابخانه‌ها متمرکز می‌شویم. با کمیسیون فرهنگی هم صحبت کرده‌ایم و این مساله تصویب شده و از سال آینده اجرا خواهد شد.

اما این‌که اشاره کردید پیشرفت عمرانی در نهاد حاصل نشده، نیاز به تصحیح دارد. در گزارشی که امروز (دوشنبه 5 آبان) منتشر می‌کنیم به تغییرات این حوزه در این ماه نسبت به وضعیت همین ماه در سال گذشته اشاره خواهیم کرد. در پایان شهریور 92، 3 هزار و یک کتابخانه عمومی در کشور داشتیم؛ یعنی کتابخانه‌هایی که مربوط به ما می‌شوند. در پایان شهریور 93، این رقم به 3 هزار و 177 باب کتابخانه رسیده است. یعنی 176 کتابخانه اضافه شده است. البته این‌جا باید توضیحی داد چون آمار بالایی است. ما وقتی می‌گوییم کتابخانه باید دقت کنیم که 3 نوع کتابخانه داریم. از این 3 هزار و 177 کتابخانه، 2 هزار و 188 کتابخانه مربوط به نهاد هستند و 964 کتابخانه، مشارکتی هستند. مشارکتی هم یعنی کتابخانه‌ای که برای شخص یا سازمانی است و به نهاد می‌گوید حاضرم این کتابخانه، خدمات عمومی ارائه کند. ما کتابخانه را ارزیابی می‌کنیم و اگر شرایط استاندارد داشته باشد، توافقنامه‌ای با آن فرد یا سازمان امضا می‌کنیم و به تجهیز آن کتابخانه در مدت مشخص کمک می‌کنیم. (اما در ساختمان و اداره‌شان دخالتی نداریم) یک تعداد از این رقم افزایش، برای این کتابخانه‌های مشارکتی است و همه آن‌ها ساخته شده نیستند. رقم دقیق ساخته‌شده را در اختیارتان قرار خواهیم داد اما در مجموع این دو نوع کتابخانه، در یک سال گذشته، 176 باب افزایش داشته‌ایم. یعنی تقریبا هر 2 روز یک کتابخانه. این آمار خوبی است.

* مهر: این کتابخانه‌ها استانداردهای نهاد را دارند؟

بله. منظور کتابخانه‌هایی هستند که استانداردهای نهاد را دارند. البته توجه داشته باشید که همه آن‌ها درجه یک نیستند و در میانشان کتابخانه‌های روستایی و... هستند. مثلا در 4 ماهه اخیر نزدیک به 60 کتابخانه روستایی اضافه شده است. این کتابخانه‌ها کوچک هستند و روستایی‌اند اما مهم این است که در روستاهایی که کتابخانه نداشتند، این امکان ایجاد شده است.

وقتی کتابخانه‌ اضافه شده،‌ تعداد کتابدار ما هم اضافه شده است. البته کتابدار ما با این نسبت زیاد نشده است. 5 هزار و 527 کتابدار در پایان سال 92 داشتیم و در حال حاضر، 6 هزار و 47 کتابدار داریم. دقت دارید که نسبت افزوده شدن کتابخانه‌ها، بیشتر از کتابدارهاست. یک دلیلش مربوط به کتابخانه‌های مشارکتی است و دلیلش دیگرش این است که جذب چندانی نداشتیم. در همین مدت، اعضای ما از بیش از 2 میلیون و 200 نفر به 2 میلیون و 560 نفر افزایش داشته است. به این ترتیب، نسبت رشد اعضایمان 13 درصد بوده است. از بیش از 35 میلیون کتاب در کتابخانه‌ها، در حال حاضر به رقم 39 میلیون رسیده‌ایم و با یک افزایش 10 درصدی در این زمینه روبرو بوده‌ایم.

* مهر: با وجود عدم رشد بودجه، این‌ کتاب‌ها چگونه افزایش پیدا کرده‌اند؟ آیا مربوط به کتابخانه‌های مشارکتی هستند؟

خیر. این رقم مربوط به یک سال گذشته است نه از ابتدای سال تاکنون. مضاف بر این‌که روش‌های اضافه شدن کتاب به کتابخانه‌ها مختلف است؛ از جمله خریداری، اهدا توسط مردم و ... اگر رقم کتاب‌های وجین و حذف‌شده را در نظر نگیریم، تعداد اضافه‌ شده‌ها بیشتر بوده است. تعداد امانت دادن کتاب هم همچنین از 46 میلیون به 47 میلیون رسیده است. این رشدها وجود دارد اما نباید هیچ‌وقت ما را راضی و قانع بکند. به‌عکس همیشه تصور من این بوده که از 78 میلیون جمعیت ایران، واقعا باید بین 15 تا 20 میلیون عضو کتابخانه داشته باشیم اما در حال حاضر 2 میلیون 500 هزار نفر عضو کتابخانه‌ها هستند که رقم بسیار پایینی است. در این زمینه، برخی علت‌ها فرهنگی و برخی اجتماعی، برخی تربیتی هستند و برخی علت‌ها هم مربوط به این است که در برخی شهرها کتابخانه نداریم اما در شهری مانند تهران که کتابخانه به اندازه کافی وجود دارد، (291 کتابخانه ما و شهرداری 82 کتابخانه استاندارد و 200 کتابخانه غیراستاندارد دارد) چرا باید اعضای کتابخانه‌های ما و مشارکتی‌ها روی هم 295 هزار نفر باشد؟ فرض کنیم اعضای کتابخانه‌های ما 300 هزارنفر و اعضای کتابخانه‌های شهرداری هم 300 هزار نفر باشد. روی هم می‌شود 600 هزار عضو. آیا در شهری مانند تهران با این میزان جمعیت چند میلیونی که دسترسی هم آسان است، با وجود این همه دانشگاه و اماکن فرهنگی، 600 هزار عضو کتابخانه رقم قابل قبولی است؟

در بهترین حالت هم مردم به کتاب خریدن عادت دارند نه به مطالعه در کتابخانه. یکی از دوستان کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گفت برای فرصت تحقیقاتی به یکی از کشورهای خارجی رفته بود و وقتی در محل اقامتش ساکن شده بود، اولین امکانی که به عنوان شهروند در اختیارش قرار داده بودند، کارت عضویت کتابخانه محله بوده است. ضمن این‌که گفته بودند هر کتابی که بخواهد و کتابخانه نداشته باشد، ظرف مدت یک روز تهیه می‌کنند.

 

در بهترین حالت هم مردم به کتاب خریدن عادت دارند نه به مطالعه در کتابخانه. یکی از دوستان کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گفت برای فرصت تحقیقاتی به یکی از کشورهای خارجی رفته بود و وقتی در محل اقامتش ساکن شده بود، اولین امکانی که به عنوان شهروند در اختیارش قرار داده بودند، کارت عضویت کتابخانه محله بوده است. ضمن این‌که گفته بودند هر کتابی که بخواهد و کتابخانه نداشته باشد، ظرف مدت یک روز تهیه می‌کنند.این مساله فرهنگی باید از کودکی شکل بگیرد. حتما کتاب خریدن و بازدید از نمایشگاه کتاب خوب است اما پدر و مادرها باید به جای این‌کارها، عضویت در کتابخانه را برای بچه‌ها جا بیاندازند. به همین دلیل اولویت درجه یک ما در نهاد، گسترش بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ها شده است. بخش کودک کتابخانه‌های برخی استان‌ها کامل‌اند و دیگر شهرها در حال تکمیل شدن هستند. این اولویت دادن، باعث شده تا مطالب پیش‌نیاز را هم در نظر داشته باشیم. ظرف چند ماه آینده قصد داریم آموزش مهارت کتابخوانی و قصه‌گویی را برای مادرانی که فرزند دارند، در دستور کار قرار دهیم. اگر بتوانیم بخش کودک و نوجوان را تقویت کنیم، می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم که بچه‌هایی که در آینده بزرگ می‌شوند، ارتباط‌شان را با کتابخانه حفظ کنند.

* مهر: این تقویت به چه شکلی خواهد بود؟

برخی ازمادران شاید امکان حضور در کتابخانه‌ها و استفاده از برنامه‌های آموزشی را پیدا کنند. ما می‌توانیم آن‌ها را از 2 طریق آموزش بدهیم. یکی از طریق تولید کتاب، مجله یا لوح فشرده و ارسال به منزلشان و دیگری آموزش از طریق فضای مجازی که به معنی شرکت در کارگاه‌های غیرحضوری است. اعلام جزئیات این مقوله بعد از هفته کتاب انجام می‌شود. احتمالا شاهد یک رشد در بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی باشیم. امیدوارم عضویت در کتابخانه دوباره تبدیل به یک منزلت اجتماعی بشود. در حال حاضر متاسفانه منزلت به بخش‌های دیگر رفته است. البته در آن مقوله‌ها هم تا حدی که به فرهنگ کمک شود، ایرادی ندارد اما مساله من غفلت از کتاب است.

* مهر: اگر فرض کنیم جمعیت عضو در کتابخانه‌های تهران، به جای 600 هزار نفر، چند میلیون نفر باشند؛ کتابخانه‌های نهاد تا چه میزان کشش دارند تا اعضای کتابخوان را پشتیبانی کنند؟

خدا کند کار به جایی برسد که مراجعه آن‌قدر باشد که ما تحت فشار قرار بگیریم و تجهیزاتمان را کامل‌تر بکنیم. ما در کتابخانه‌های نهاد در کل کشور 39 میلیون جلد کتاب داریم. فرض کنید از این میزان، 9 میلیون جلد کتاب در گردش قرار بگیرد. پس می‌توانیم به 9 میلیون نفر کتاب بدهیم. در حال حاضر به نسبت افراد، امکانات زیاد است. ما اگر عضو کتابخوان داشته باشیم، نوبت کاری را زیادی می‌کنیم، شیفت شبانه می‌گذاریم و ... حتی به طور آزمایشی در برخی شهرها این کار را انجام داده‌ایم که اگر خانواده‌هایی مشتاق هستند و نمی‌توانند به کتابخانه بیایند، کتاب را در منزل‌شان تحویل بدهیم. بعدا هم از آن‌ها تحویل بگیرم. فقط مردم کتاب بخوانند ما سعی می‌کنیم همه امکانات را برایشان بسیج بکنیم.

* مهر: یکی از مواردی که به آن اشاره کرده‌اید و به عنوان رویه دیگری از اصول هشت‌گانه نهاد معرفی کرده‌اید، پرهیز از آمارسازی بوده است. اشاره به این مطلب یعنی در گذشته آمارسازی صورت گرفته است. این آمارسازی در چه زمینه‌هایی بوده است؟

در دوره‌هایی دغدغه‌های بالاتر رفتن تعداد اعضای کتابخانه‌ها وجود داشت. اما این بالاتر رفتن به 2 صورت انجام می‌شود. یک بار من به مدرسه‌ای می‌روم و طوری سخنرانی می‌کنم که بچه‌ها همه مشتاق می‌شوند عضو کتابخانه باشند و عضو می‌شوند. اما یک بار من به مدرسه‌ای می‌روم و 100 کارت عضویت کتابخانه با خودم می‌برم، به ناظم مدرسه می‌دهم و می‌گویم به نام بچه‌ها بزن! در طول سال آینده هم یک نفر از این بچه‌ها به کتابخانه نمی‌آید. گونه ناپسند، همین روش دومی است. بنابراین گفتیم عضویت رایگان به این شکل نمی‌خواهیم.

یک گونه آمارسازی در عضویت بوده و دیگری در امانت دادن کتاب بوده است. خب شاید در دوره‌ای این تصور وجود داشته اگر آمار امانت کتاب را بررسی کنند و ببینند که من کتاب زیادی امانت نداده‌ام، ازریابی از کارم مورد خدشه قرار می‌گیرد. یعنی بگویند کتابدار نمونه فردی است که 200 کتاب امانت داده و غیرنمونه کسی است که 50 کتاب امانت داده است. این هم فایده ندارد که کتابداری فکر کند آمار می‌دهم که فلان کتاب چند بار رفت و آمد و ارج و احترامم بیشتر می‌شود. خب این چه فایده‌ای دارد؟ آیا کمکی به گسترش کتاب و کتابخوانی می‌کند؟ آیا اتفاق واقعی و بیرونی در جامعه ما افتاده است؟ ما به دنبال این هستیم اتفاق فرهنگی، در جامعه بیافتد. بنابراین تاکید کرده‌ام نه اعضای رایگان اضافه بکنید و نه آمارسازی در عضویت و همچنین نه در زمینه امانت‌ دادن کتاب. اما متاسفانه این طرز تفکر که به آن اشاره کردم در برخی کتابخانه‌های نهاد وجود دارد.

* مهر: یعنی خطا در آماردادن فقط از جانب کتابدارها صورت گرفته است؟

خیر. همان اداراتی که اشاره کردم دیگر محور نخواهند بود. کار کتابخانه‌ها در آمار یک مدیر شهرستان و مدیر استان تاثیر می‌گذارد. شاید این مدیران در پی بالا بردن آمار در بخش خود بوده‌اند. پس مدیر شهرستان و استان و اطرافیانش ممکن است موجب القای این طرز فکر در کتابداران شده باشند. ما می‌خواهیم این فکر از کل مجموعه نهاد حذف شود؛ فکر این که تعداد اعضا و تعداد امانت کتاب به صورت صوری بالا رفت، ما موفق شده‌ایم. در این صورت کتابداران و مدیران ما می‌توانند آسوده باشند و کارشان را راحت انجام بدهند.

ما می‌خواهیم کتابداران همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، مشاور مردم باشند. مشاور بودن هم مستلزم این است که کتابدار کتاب را خوانده یا با آن آشنا باشد. وقتی من کتابداری دارم که هم باید انتظامات باشد، هم گردگیری کند و ... مگر وقت می‌کند کتاب بخواند؟ پس باید کاری کنم تا کتابدارام با کتاب آشنا باشد. بنابراین در نهاد اعلام شده که اگر قرار است کتابی ارسال شود، باید همراهش یک جزوه توجیهی درباره موضوع، نویسنده و ... ارسال شود. یک نکته را هم اشاره کنم. ما از ابتدای سال کتاب نخریدیم اما این به معنی نفرستادن کتاب به کتابخانه‌ها نیست چون انبارهای نهاد پر از کتاب است و بعد از کارشناسی و بررسی به کتابخانه‌ها ارسال می‌شوند. تلاش می‌کنیم کتاب‌هایی را هم که مخاطب ندارند از انبار و کتابخانه‌ها جمع‌آوری کرده و با ناشرانشان مبادله‌‌شان کنیم. بنابراین سعی داریم به همراه هر کتاب، جزوه توجیهی ارسال کنیم تا اگر کتابدار فرصت نکرد کتاب را بخواند، نسبت به آن آگاهی پیدا کند تا راهنمایی بهتری به مراجعه‌کننده بدهد.

[ یک شنبه 11 آبان 1393برچسب:دبیر کل نهاد, خبرگزاری مهر , گفتگو,

] [ 8:22 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران ایران در مشهد مقدس

[ یک شنبه 4 آبان 1393برچسب:نمایشگاه کتاب , مشهد مقدس,

] [ 13:18 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

اطّلاعیه ی معاونت اداری مالی نهاد کتابخانه های عمومی

بسمه تعالی

 

اطّلاعیه ی معاونت اداری مالی نهاد

با توجه به پرسش ها و پیام های متعدّد کتابداران و همکاران عزیز درباره ی برخی مسائل اداری نکات زیر به اطّلاع می­رسد:

 

1- درباره ی محاسبه ی سوابق سنوات کتابداران تمامی سوابق موجود در نهاد در احکام همکاران محاسبه شده است. با این حال در صورتی که هر یک از همکاران مدارک مثبته ای دایر بر عدم محاسبه ی سوابق سنوات خود در اختیار دارند مدارک خود را برای بررسی مجدّد به معاونت اداری مالی نهاد ارسال نمایند.

2- درباره ی ادامه ی تحصیل کتابداران به اطّلاع می رساند در صورتی که هر یک از همکاران در ساعات غیر موظّف کاری به ادامه ی تحصیل در رشته های مرتبط با نهاد مطابق با طرح طبقه بندی مشاغل دهند پس از ارائه ی مدرک معتبر علمی مورد تأیید مراجع ذیربط، مدارک جدید تحصیلی در احکام لحاظ خواهد شد.

3- اطّلاعات جمع آوری شده مربوط به سوابق بیمه ای کتابداران منتقل شده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی مکاتبه ای به استحضار مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و از ایشان درخواست شد تا دستور محاسبه و تأمین منابع مالی مربوطه را صادر فرمایند.

4- درباره ی حقوق کتابداران روستایی مقرر شد از ابتدای آبان ماه سال جاری حقوق این عزیزان به صورت ماهانه و با اعمال افزایش اعلام شده پرداخت شود.

5- درباره ی نیروهای انجمنی کتابدار و غیر کتابدار اطّلاعات لازم از ادارات کل درخواست شده تا پس از بررسی نسبت به افزایش حقوق آن دسته از این عزیزان که حقوق کمتری نسبت به کتابداران روستایی دریافت می کنند اقدام لازم صورت پذیرد.

6- درباره ی فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته برقراری این فوق العاده در مناطق مذکور در دست بررسی است. 

[ چهار شنبه 23 مهر 1393برچسب:اطلاعیه نهاد,

] [ 17:19 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

افزایش حقوق کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور خبر داد:

افزایش حقوق کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور

علیرضا مختارپور همزمان با انتشار یازدهمین پیام خود در پرتال نهاد کتابخانه های عمومی کشور از افزایش حقوق کتابداران و کارکنان نهاد خبر داد.

 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مختارپور در بخشی از یازدهمین پیام خود با اشاره به زحمات معاونت اداری و مالی و صرفه جویی در هزینه های زائد و کم کردن تشریفات، اعلام کرد: «با تصویب موضوع برقرای فوق العاده شغل همکاران در شورای حقوق و دستمزد و امور اداری استخدامی نهاد و در اجرای بخشی از قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق‏العاده شغلی از 1/9/1393 به احکام کتابداران و همکاران افزوده خواهد شد که به صورت ثابت و هر ماهه پرداخت می گردد.»

وی در ادامه تصریح کرده است: «همکاران تا سطح مدرک تحصیلی کاردانی 844900 ریال، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی 1810500 ریال و دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد 2414000 ریال به حقوق ماهانه شان اضافه می شود که با توجه به این که بیش از 60% از همکاران و کتابداران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و 15% دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد هستند میزان تغییر در حقوق دریافتی قابل توجه خواهد بود.»

[ دو شنبه 14 مهر 1393برچسب:افزایش حقوق , کتابداران,

] [ 17:48 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

سیاست های کلی 8 گانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور اعلام شد.

 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور  با اشاره به سیاست های هشت گانه در دوره جدید نهاد گفت: شرح مفصل این سیاست ها را در یادداشت های آتی در پایگاه اطلاع رسانی نهاد به استحضار تمام کتابداران خواهم رساند اما در اینجا به اختصار آنها را برای شما کتابداران عزیز نام می‌برم: 1-کتابخانه محوری نه اداره و نهاد محوری 2-کتابدار محوری به طوری که کتابدار مهمترین عامل فعالیت در نهاد شود3- اولویت ادارات کل استانی و یا ادارات شهرستان در خدمت کتابخانه و کتابدار 4-دسترسی آسان و سریع کتابدار به مدیران در کلیه سطوح نهاد 5-تلاش برای رفع دغدغه ها و تنگناها 6- حاکمیت اصول اخلاقی، ضابطه مندی و قانون گرایی 7- پرهیز از آمارسازی ها در اعلام تعداد اعضاء، کتب کتابخانه های عمومی و... 8-پرهیز از پرداختن به امور غیر مرتبط به کتابخانه 

[ دو شنبه 7 مهر 1393برچسب:سیایت هشت گانه,نهاد,دبیرکل,

] [ 18:11 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

همزمان با برگزاری آیین اختتامیه ایفلا 2014، از برندگان جوایز این دوره قدردانی شد.

به گزارش لیزنا، در جلسه اختتامیه ایفلا، که 21 آگوست 2014، برابر با 30 مرداد 1393، برگزار شد، سینیکا سیپیلا، رئیس ایفلا، و لین روداسیل، رئیس کمیته حرفه ای ایفلا، جوایز زیر را اهدا نمودند:

 

 

IFLA Scroll of Appreciation (قدردانی برای ارائه خدمات به ایفلا)

با قدردانی از کمیته ملی هشتادمین کنگره بین المللی ایفلا، «برونو راسین» رئیس کمیته ملی لیون ایفلا، این جایزه را دریافت کرد. همچنین از «رجین ساوارد» به دلیل خدمات برجسته خود به ایفلا، خاصه تعهدات خود در قبال فعالیت ها و کمیته ها، قدردانی شد.

 

IFLA Medal (مدال ایفلا)

«پاسکال سانز»، به دلیل کمک های برجسته خود به ایفلا، کتابداری بین المللی، و همچنین حمایت از چندزبانگی به عنوان راهی جهت گشودن فرصت هایی برای مشارکت جهانی در حوزه کتابداری؛

 

« پتر جی. لر.»، به دلیل کمک های برجسته خود به ایفلا و خدمات کتابداری و اطلاع رسانی افریقای جنوبی، افریقا، و همینطور در سطح جهان، به عنوان یک دانشگاهی، متخصص و مدیر.

 

«کتابشناسی ملی فرانسه» به دلیل کمک های برجسته اش به ایفلا به واسطه میزبانی برنامه استراتژیک ایفلا در  حفاظت و نگهداری در بازه زمانی 2013 تا 1992، این همکاری ها به بحث های نظری حفاظت و نگهداری، در کتابداری بین المللی انجامید. «برونو راسین»، رئیس کتابخانه ملی فرانسه، این جایزه را دریافت کرد.

 

«جیسس لاو»، به دلیل کمک های شایان خود به ایفلا و کتابداری بین المللی، به ویژه در جهت پیشبرد سواد اطلاعاتی به عنوان یک مهارت حیاتی.

 

IFLA Honorary Fellow (همکار افتخاری ایفلا)

«الکس بایرن»، به دلیل دستاوردهای برجسته اش در خدمت به ایفلا و به ارمغان آوردن تمایزی برای ایفلا در سطح بین المللی، به ویژه از طریق هدایت جهانی در جهت ترویج آزادی دسترسی به اطلاعات و مبارزه با سانسور.

 

IFLA Professional Unit Communication Award (جایزه ارتباطات حرفه ای)

برنده امسال این جایزه، بخش « بخش نظریه و پژوهش کتابخانه» بود.

 

Best IFLA Poster 2014 (بهترین پوستر کنگره ایفلا 2014)

برنده امسال این جایزه، « جودی بوکر» برای پوستر «انجمن کتابداری و اطلاع رسانی استرالیا: آینده حرفه» بود.

[ سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:جوایز، ایفلا,

] [ 15:0 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در سوگ پدر نشست.

به گزارش لیزنا، حاج احمد رضا مختارپور قهرودی، پدر علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، صبح امروز، پس از یک دوره طولانی بیماری، در سن 83 سالگی، دار فانی را وداع گفت.

بر اساس اطلاعات خبرنگار لیزنا در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پیکر مرحوم احمدرضا مختارپور، ساعت 9 صبح روز یکشنبه، 26 مرداد 1393، از مقابل حسینه قهرودی ها به نشانی، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان منیریه، خیابان فرهنگ، تشییع خواهد شد. همچنین، سومین روز درگذشت ایشان روز سه شنبه، 28 مرداد 1393، از ساعت 16 در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

روابط عمومی کتابخانه عمومی عطاملک جوینی شهر نقاب مصیبت وارده را به شما و خانواده محترمتان  تسلیت عرض نموده و برای بازماندگان صبر و برای درگذشته رحمت خداوند را خواستار است.

[ یک شنبه 26 مرداد 1393برچسب:,

] [ 10:56 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

هدف گذاری برنامه هاي مطالعاتي ويژه مسافرين ايام تابستان

اميرالله شمقدري در جمع همكاران ستادي خطاب به كتابداران، مسئولين كتابخانه ها و روساي شهرستانها طرح برنامه ريزي ويژه مطالعه براي مسافرين دور دوم مسافرتهاي تابستاني را خواستار شد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي خراسان رضوي، شمقدري در جلسه ستادي اداره كل، اعلام كرد: يكي از اولويت هاي اساسي اين اداره كل برنامه ريزي جهت كيفي سازي برنامه هاي آموزشي و مطالعاتي براي آحاد جامعه مي باشد و چه فرصتي بهتر و مغتنم تر از اينكه مسافرين بتوانند در ايام فراغت خود در سفر به برنامه هاي مطالعاتي بپردازند.

شمقدري در اين خصوص توضيح داد: مسئولين كتابخانه ها و شهرستان ها ي استان با ذوق و سليقه در معرفي محصولات ديداري و شنيداري و كتاب هاي صوتي، نكته هاي ناب و سخن بزرگان و دانشمندان در غني سازي اوقات فراغت سرنشينان وسايط نقليه و استماع كتب صوتي مفيد اوقات  خود را كيفي سازي نمايند و اين برنامه هاي تاثيرگذار را با شتاب هرچه بيشتر و جديت كامل دنبال كنند.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان، استفاده از محصولات متنوع، جذاب و مخاطب پسند را يكي از راه هاي افزايش اطلاعات و دانش آحاد مردم جامعه خواند كه از تاثيرگذاري بالايي در ارتقاء فرهنگ عمومي برخوردار است و مي تواند  در مسير هاي سفر بهمراه دانش، آرامش را براي مخاطبين به ارمغان بياورد.

گفتني است چندي قبل اميرالله شمقدري از تهيه بسته هاي مطالعه براي اقشار جامعه خبر داده بود .

 

[ دو شنبه 13 مرداد 1393برچسب:هدف گذاری, ایام تعطیلات, تابستان, شمقدری, مدیرکل,

] [ 17:13 ] [ ]

[ ]

جرايم ديركرد امانت كتاب ويژه ماه مهماني خدا بخشيده مي شود

 

به اطلاع همشهریان عزیز جوینی می رساند جرایم دیرکرد کتاب ها به مناسبت ماه مبارک رمضان بخشوده می شود لذا اعضای محترم کتابخانه عطاملک جوینی نقاب می توانند با عودت کتابها به کتابخانه ازاین بخشودگی بهرمند شود. قابل توجه مراجعان محترم اینکه  مهلت این بخشودگی فقط تا پایان ماه مبارک رمضان است.

[ چهار شنبه 25 تير 1393برچسب:بخشودگی,جرایم,ماه رمضان,

] [ 13:48 ] [ ]

[ ]

اجراي طرح جامع «جمع آوري اطلاعات كتابداران و كارمندان نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور»

همزمان با اجراي طرح جامع «جمع آوري اطلاعات كتابداران و كارمندان نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور»، از تمامي كتابداران و كارمندان اين نهاد درخواست مي شود از صبح امروز يكشنبه 22 تير با مراجعه به پورتال نهاد در اين طرح شركت كنند.

 

به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور،‌ نهاد به منظور تعامل سريعتر و مستقيم با كتابداران و كارمندان خود و همچنين بهبود فرآيندهاي خدمات رساني و اطلاع رساني در نظر دارد اطلاعات تكميلي آنها را جمع آوري كند.

ضروري است كليه كتابداران و كارمندان نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور از صبح امروز يكشنبه بيست و دوم تير با مراجعه به پورتال نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور به آدرس www.iranpl.ir به مدت يك هفته اطلاعات خواسته شده را به صورت صحيح و واقعي تكميل نمايند.

از آنجا كه همكاران محترم تنها يكبار مي توانند اطلاعات خود را وارد نمايند، لذا شايسته است دقت لازم را در پر كردن فرم مذكور داشته باشند.

گفتني است در اين طرح، اطلاعاتي از قبيل؛ نام، نام خانوادگي، كد ملي، سمت شغلي، محل خدمت، تلفن همراه و نشاني الكترونيكي مورد نياز خواهد بود.

 

 

[ یک شنبه 22 تير 1393برچسب:جمع آوری اطلاعات، کتابداران, کارمندان نهاد,

] [ 13:45 ] [ ]

[ ]

بخشودگی جرایم دیرکرد

به اطلاع کلیه اعضای محترم کتابخانه عطاملک جوینی شهر نقاب می رساند جرایم دیرکرد کتاب های که از کتابخانه امانت گرفته اید در صورت عودت آنها به کتابخانه از تاریخ 07/04/1393 لغایت 13/04/1393 مورد بخشودگی قرار می گیرید.

 

 

[ یک شنبه 8 تير 1393برچسب:بخشودگی، جرایم ،کتاب، عطاملک,

] [ 13:55 ] [ ]

[ ]

جدیدترین کتاب ها در کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

مژده به همشریان محترم شهرستان جوین :

 کتابخانه عطاملک جوینی واقع در خیابان شهید آوینی شهر نقاب طی نمایشگاه دایمی از کتاب های جدید رسیده به کتابخانه ، سعی را بر این دارد تا تازه های کتاب رسیده به کتابخانه، در موضوعات مختلفی از قبیل رمان های ایرانی و خارجی ، کتاب های روانشناسی، کتاب های کودکان و نوجوانان و... را در معرض دید مراجعان محترم کتابخانه قرار دهند. علاقمندان ضمن بازدید از این نمایشگاه که در ساختمان اصلی کتابخانه عطاملک برگزار می شود  می توانند کتاب مورد علاقه خود را نیز امانت بگیرید.

امید است با مراجعه به کتابخانه تابستانی زیبا داشته باشید.

                                                               

[ سه شنبه 3 تير 1393برچسب:تازه های کتاب، جوین، کتابخانه عطاملک,

] [ 14:27 ] [ ]

[ ]

عضويت جوانان در كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، تا پايان وقت اداري 24 خردادماه رايگان اعلام شد

 

 

اميرالله شمقدري به مناسبت ولادت حضرت علي اكبر (ع) و روز جوان عضويت جوانان در كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي را تا پايان وقت اداري 24 خردادماه سال جاري رايگان اعلام كرد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، شمقدري اعلام كرد: جذب مخاطبين جوان و علاقه مند سازي اين گروه از جامعه براي نهادينه كردن فرهنگ مطالعه، يكي از اولويت هاي اساسي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان مي باشد.

وي ادامه داد: ولادت حضرت علي اكبر (ع) و روز جوان ،اداره كتابخانه هاي عمومي استان  را بر اين داشت تا با اعلام عضويت رايگان در سرتاسر استان براي جوانان علاقه مند به كتاب و كتابخواني گامي  موثر بردارد.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان ، توجه به نسل جوان را يك ضرورت جدي خواند و اعلام كرد: جوانان، مسئولين و آينده سازان فرداي انقلاب اسلامي هستند، اعتماد به اين عزيزان مي تواند موجب شكوفايي درخت انقلاب در برابر گزند بيگانگان باشد.

گفتني است طرح عضويت رايگان ويژه جوانان از تاريخ 18 خرداد ماه لغايت پايان ساعت كاري 24 خردادماه امسال و براي عزيزان بين 18 تا 30 سال قابل اجرا مي باشد.

 

[ سه شنبه 20 خرداد 1393برچسب:عضویت رایگان, هفته جوان,خراسان رضوی, کتابخانه های عمومی,

] [ 13:32 ] [ ]

[ ]

مراسم معارفه دبیر کل جدید نهاد کتابخانه های عمومی کشور

بيشترين فعاليت نهاد در عرصه فرهنگ مكتوب است

مراسم آغاز به كار عليرضا مختارپور دبيركل جديد نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور پيش از ظهر ديروز با حضور محمدعلي منفرد مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مدير كل دفتر حوزه وزارتي، مديران، مشاوران و يكي از اعضاي هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور در سالن كنفرانس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، محمد علي منفرد در ابتداي اين مراسم ضمن آرزوي سلامتي و تندرستي براي مهندس ملك احمدي و موفقيت براي عليرضا مختارپور در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور خاطرنشان كرد: ان شاء الله حضور آقاي مختارپور در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور مايه خير و بركت باشد.

وي در ادامه افزود: مهندس واعظي منشاء خدمات بسيار بزرگي در نهاد بودند و مهندس ملك احمدي نيز در مدتي كه در نهاد حضور داشتند در خصوص مسائل پر سنلي و رفاهي اقدامات خوبي را انجام دادند. آقاي مختار پور نيز قطعاً همين راه را ادامه خواهند داد.

منفرد با اشاره به پشتيباني جدي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از آقاي مختارپور ابراز اميدواري كرد: ان شاء الله  قدم هاي بر نداشته آقايان واعظي و ملك احمدي بواسطه حضور ايشان در نهاد برداشته شود.

حجت السلام والمسلمين سيدعلي حسيني عضو هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور نيز در اين جلسه به عنوان به عنوان نماينده هيات امنا، مديران، مشاوران و همكاران نهاد با تشكر از زحمات و اقدامات خوب مهندس ملك احمدي خاطرنشان كرد: همه انسانها نقاط ضعف و قوت دارند كه يكي از ويژگي هاي مهندس ملك احمدي اخلاص در عمل، مردم داري و مردمي زيستن ايشان بود.

عليرضا مختارپور دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور نيز در اين نشست با اشاره به عيادت از مهندس ملك احمدي در بيمارستان گفت: قرار بود روز گذشته به نهاد بيايم كه متاسفانه متوجه شدم آقاي ملك احمدي در بيمارستان بستري هستند، لذا امروز پس از عيادت از ايشان در بيمارستان و كسب اجازه از وي در خدمت شما عزيزان هستم.

مختارپور در ادامه افزود: نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، نهادي صد درصد فرهنگي است و بيشترين كار آن نيز در عرصه فرهنگ مكتوب است كه براي من حضور در چنين مجموعه اي فرصتي مغتنم است.

دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور با اشاره به ثبات مديريتي خوب و مناسب نهاد، گفت:‌ نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور تاكنون تنها دو دبيركل را در خود ديده است كه اين ثبات مديريتي، فرصت خوبي محسوب مي شود چراكه باعث شده اين نهاد كمتر دچار تغييرات سريع ديدگاهي و راهبردي شود.

مختارپور با اشاره به ديدار صبح امروز خود با مهندس ملك احمدي يادآور شد: امروز ضمن عيادت از مهندس ملك احمدي از ايشان خواستم اگر توصيه و يا حتي نصيحتي دارند، بفرمايند. ايشان نيز به مشكلاتي در كه دوره اول وجود داشت اشاره كردند و برخي از مشكلاتي كه در دوره مهندس واعظي ادامه پيدا كرده بود را به من يادآور شدند.

وي در ادامه افزود:‌ كارهايي كه در دوره جديد شروع شده نياز به تقويت و تداوم دارد و اميدوارم با همكاري دوستاني كه در نهاد هستند به نحو مطلوبي بتوانيم به سمت رشد و پيشرفت حركت كنيم.

دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور با اشاره به كتابداران يادآور شد: بار اصلي كار نهاد بر دوش كتابداران است و اگر هم ضعفي در كار نهاد بوده ناشي از عدم توجه احتمالي به آنها و يا عدم استفاده از نظرات كتابداران بوده است.

مختارپور در پايان گفت: كارهاي بسياري را مي توان با تفاهم و همدلي پيش برد. اميدوارم مدتي كه همكار شما در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور هستم، سبب آبرو براي من نزد خداوند متعال شود.

 

 

[ دو شنبه 19 خرداد 1393برچسب:فرهنگ مکتوب، مختار پور، معارفه، دبیر کل نهاد,

] [ 15:43 ] [ ]

[ ]

عليرضا مختارپور‌ دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور شد.

علي جنتي رئيس هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، طي حكمي عليرضا مختارپور را به عنوان دبيركل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور منصوب كرد.

 

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، متن حكم به شرح زير است:

 

جناب آقاي عليرضا مختارپور قهرودي

عضو محترم هيات امناي كتابخانه‌هاي عمومي كشور

 

نظر به مراتب علمي و فرهنگي و تجربيات اجرايي جنابعالي به استناد ماده 2 قانون تاسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي كشور، به موجب اين حكم به سمت "دبيركل هيات امنا" منصوب مي شويد.

اميد مي‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گيري از كليه ظرفيت‌هاي موجود و نيروهاي كارآمد، نسبت به تجهيز و توسعه و نظارت بر فعاليت كتابخانه‌هاي عمومي كشور، سامان بخشيدن به وضعيت نيروي انساني، تهيه طرح‌ها و برنامه‌هاي لازم و اجراي سياست‌هاي مصوب هيات‌امناء و انجام ساير وظايف محوله موفق و مويّد باشيد.

 

علي جنتي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

 

گفتني است عليرضا مختارپور از سوي دكتر حسن روحاني رئيس جمهور محترم، به مدت چهار سال به عضويت هيات امناي كتابخانه هاي عمومي كشور منصوب شده است.

 

 

[ شنبه 17 خرداد 1393برچسب:مختارپور، دبیر کل جدید، نهاد,

] [ 13:51 ] [ ]

[ ]

برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع آثار امام خمینی (ره)

اداره کتابخانه های عمومی شهرستان جوین به مناسبت 14 خرداد سالروز ارتحال  امام خمینی (ره) بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران نمایشگاه کتابی با موضوع آثار امام خمینی (ره) را در محل  کتابخانه عمومی عطاملک جوینی واقع در خیابان شهید آوینی شهر نقاب برگزار کرده علاقمندان  به آثار امام خمینی (ره) می توانند جهت بازدید از این نمایشگاه تا مورخه 20/03/1393 به کتابخانه عطاملک جوینی مراجعه نمایند.

[ دو شنبه 12 خرداد 1393برچسب:نمایشگاه کتاب، امام خمینی,

] [ 15:34 ] [ ]

[ ]

جزئيات صدور احكام رسمي كتابداران و كاركنان نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور

نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور جزئيات صدور احكام رسمي كتابداران و كاركنان خود را اعلام كرد.

به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، بر اساس آيين نامه اداري و استخدامي نهاد و به استناد ماده 7 آن، تبديل وضعيت مستخدمين پيماني به رسمي با دستور مهندس محمد حسين ملك احمدي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور به شرح مندرج در آيين نامه ياد شده اجرايي شد.

بخش هايي از اين آيين نامه براي اطلاع كاركنان محترم و كتابداران گرانقدر اعلام مي شود:

1. كاركنان داراي مدرك كارشناسي و بالاتر با 5 سال سابقه خدمت پيماني در شغل مربوطه رسمي مي شوند.

2. كاركنان داراي مدرك كارداني (فوق ديپلم) با 8 سال سابقه خدمت در شغل مربوطه رسمي مي شوند.

3. كاركنان با مدرك تحصيلي ديپلم در صورت داشتن 10 سال سابقه خدمت پيماني، رسمي مي شوند.

 

[ یک شنبه 14 ارديبهشت 1393برچسب:احکام رسمی،کتابداران,

] [ 18:21 ] [ ]

[ ]

جزئيات افزايش حقوق كتابداران در سال 1393 اعلام شد.

مهندس ملك احمدي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور دستور صدوراحكام جديد كتابداران و كاركنان نهادكتابخانه هاي عمومي كشور را ابلاغ كرد.

به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، طبق ابلاغ دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، موارد اصلاحي در احكام كارگزيني مشتمل بر موارد زير است :

1. احكام كتابداران و شاغلين در نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور با افزايش 20 درصدي، برابر قانون مديريت خدمات كشوري با ضريب 1207 مصوب هيات محترم وزيران صادر مي شود.

2. كليه سنوات خدمتي مربوط و مرتبط  محاسبه و قابل پرداخت خواهد بود.

3. فوق العاده خاص هيات امنا برابر آيين نامه اداري و استخدامي و حقوق و دستمزد نهاد با ضريب 1207 محاسبه و پرداخت مي گردد.

4. تفاوت تطبيق براي استخدام شدگان بعد از سال 1388 قابل پرداخت خواهد بود.

5. سختي شرايط كار كتابداران قابل پرداخت مي باشد.

6. فوق العاده شغل كارايي، همانند بخشنامه هيات محترم وزيران از محل صرفه جويي در صورت تامين اعتبار براي كاركنان نهاد نيز از 1/1/93 قابل پرداخت مي باشد.

يادآور مي شود؛ دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در نخستين نشست خبري خود در اسفند 1392 بر ضرورت توجه به حل مشكلات معيشتي و مسائل مربوط به احكام كارگزيني كتابداران و كاركنان نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور تاكيد كرده بود.

گفتني است اصلاح احكام كارگزيني آغاز شده و تا پايان ارديبهشت ماه جاري ادامه خواهد يافت.

[ شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:احکام کتابداران,مهندس ملک احمدی,

] [ 21:13 ] [ ]

[ ]

حضور نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در بيست و هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران

همزمان با آغاز بيست و هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور با برپايي غرفه در خدمت علاقه مندان كتاب، كتابخواني و كتابخانه خواهد بود.

به گزارش روابط عمومي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، غرفه نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در سالن شبستان – روبه روي درب شماره 39 جنوبي – انتهاي راهروي شماره 9 با بخش هاي مختلفي چون پاسخگويي به سوالات و مشكلات اعضاي كتابخانه هاي عمومي، موسسه كتاب نشر، موسسه نمايه و ... پذيراي مراجعين خواهد بود.

گفتني است در طول برگزاري بيست و هفتمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، طرح عضويت رايگان نيز در كتابخانه هاي عمومي كشور از طريق پورتال www.iranpl.ir صورت مي پذيرد.

لازم به يادآوري است، بيست و هفتمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران صبح ديروز در آييني با حضور دكتر حسن روحاني رئيس جمهور اسلامي ايران افتتاح شد. بيست و هفتمين نمايشگاه بین المللی کتاب تهران از دهم لغایت بیستم اردیبهشت 1393 در مصلی امام خمینی (ره) دایر است. 
 

[ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:نماشگاه کتاب, تهران, نهاد عمومی کتابخانه ها,

] [ 18:45 ] [ ]

[ ]

معرفي خوب و متناسب يك كتاب، اصلي ترين راه ورود كتاب به زندگي مردم است

 

 

 

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي: معرفي خوب و متناسب يك كتاب، اصلي ترين راه ورود كتاب به زندگي مردم است اميرالله شمقدري در جلسه شوراي همكاران ستادي گفت: معرفي خوب و متناسب يك كتاب، اصلي ترين راه ورود كتاب به زندگي مردم مي باشد.

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خراسان رضوي، شمقدري ضمن مفيد دانستن آيين هاي معرفي كتاب اعلام كرد: يكي از وظايف اصلي كتابداران معرفي هنرمندانه كتاب مي باشد كه بايد براي آن برنامه هاي ويژه تدارك ديده شود.

مديركل كتابخانه هاي عمومي استان در ادامه افزود: برنامه ريزي در نحوه ارائه و معرفي يك كتاب مي تواند، تاثيرگذاري بيشتري در استقبال مخاطبين داشته باشد.

 

وي همچنين خاطرنشان كرد: انتخاب موضوع و نوع كتاب، قابليت هاي جذب را به طور چشمگيري افزايش مي دهد.

[ شنبه 6 ارديبهشت 1393برچسب:خراسان رضوی ، مدیرکل,

] [ 16:6 ] [ ]

[ ]

سرانجام محمد امین!!!

يکي از متهمان پرونده آدم ربايي اعتراف کرد که «محمدامين» به قتل رسيده است.

به گزارش خراسان، فرمانده انتظامي خراسان رضوي روز گذشته با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: پس از مرگ متهم اصلي پرونده آدم ربايي که مرداد سال جاري در شهرستان جوين رخ داد و طي آن کودک ۵ ساله اي ربوده شد، تحقيقات پليس با بازجويي از ۲ متهم ديگر اين پرونده ادامه يافت.

 سردار بهمن اميري مقدم افزود: زني که در اين ماجرا همراه متهم اصلي پرونده بود چندي قبل اعتراف کرد که «محمدامين» (کودک ربوده شده) به قتل رسيده است و جسد او را نيز داخل چاهي که آب فراواني از آن عبور مي کند انداخته اند.

 رئيس پليس خراسان رضوي اضافه کرد: به دنبال اعترافات اين زن، ماموران آتش نشاني و ديگر نيروهاي امدادي به جست وجو در منطقه مذکور پرداختند ولي هنوز اثري از جسد وي پيدا نشده است اما آن چه براي پليس محرز شد اين بود که کودک ۵ ساله به قتل رسيده است.

 وي تصريح کرد: در عين حال تحقيقات در اين باره با انتقال دو متهم پرونده به اداره جنايي پليس آگاهي خراسان رضوي همچنان ادامه دارد.

[ پنج شنبه 24 بهمن 1392برچسب:محمدامین,گروگان جوینی,کودک ربایی,محمدامین وکیلی,,

] [ 10:1 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد